Zincul prelungește viața

Zincul prelungește viața

Un studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition este primul care demostrează că o creștere modestă a zincului în dieta zilnică reduce deteriorarea ADN-ului și poate prelungi astfel viața.

75
0
DISTRIBUIE

Zincul (Zn) este un mineral esențial care susține creșterea și dezvoltarea umană și ajută la menținerea unui sistem imunitar sănătos. O creștere chiar mică a aportului zilnic de zinc contribuie la protejarea propriului ADN, prelungind astfel viața. Este concluzia unui studiu recent al Institutului de Cercetare în Nutriție și Metabolism, Oakland, California.

Zincul (Zn) este vital pentru dezvoltarea umană în timpul sarcinii, în copilărie și adolescență, fiind implicat în diviziunea celulară și metabolismul celular. De asemenea, joacă un rol important în sinteza ADN-ului, sinteza proteinelor și ajută corpul pentru o vindecare rapidă a rănilor. Zincul este necesar pentru menținerea în limite normale a simțurilor senzoriale: gust și miros. Zincul limitează inflamația și stresul oxidativ, ceea ce înseamnă că poate proteja împotriva bolilor cardiovasculare și a unor forme de cancer.

Cu timpul, ADN-ul nostru se deteriorează. Corpul uman are propria capacitate de regenerare, însă insuficiența de zinc compromite această capacitate a organismului.

Doza zilnică recomandată (DZR) de zinc

Cantitatea zilnică recomandată de zinc depinde de vârstă. Doza zilnică recomandată de National Institutes of Health (NIH) este de 8 miligrame pentru femei și 11 miligrame pentru bărbați.

Protecția ADN-ului prelungește viața

O creștere mică a aportului zilnic de zinc cu 4 miligrame (în plus față de DZR) contribuie atât la protejarea propriului ADN, cât și la reducerea stresului oxidativ și inflamației. Un studiu publicat în American Journal of Clinical Nutrition este prima dovadă care demostrează că o creștere modestă a zincului în dieta zilnică reduce deteriorarea ADN-ului și poate prelungi astfel viața.

Deficitul de zinc (Zn)

Consecințele deficitului de zinc la adulți au fost insuficient studiate, în ciuda recunoașterii de zeci de ani a simptomelor deficitului de zinc. Se estimează că circa 2 miliarde de oameni din întreaga lume au deficit de zinc. Conform experților de la Universitatea de Stat din Oregon, chiar și în țările dezvoltate există un procent îngrijorător de mare al deficitului de zinc.

În Statele Unite, circa 12% din populație și 40% din persoanele în vârstă prezintă deficit de zinc. Îngrijorarea este cu atât mai mare, cu cât deficiența de zinc crește riscul deteriorării imunității, apariției infecțiilor, a bolilor cronice, a bolilor neurologice și chiar a cancerului. Această legătură poate fi atribuită rolului zincului ca antioxidant și protecție împotriva deteriorării ADN-ului uman.

Deficitul de zinc se caracterizează prin:

  • întârzierea creșterii
  • pierderea poftei de mâncare
  • imunitate scăzută
  • căderea părului
  • diaree
  • întârzierea maturizării sexuale
  • infertilitate
  • impotență
  • hipogonadism la bărbați
  • ciclu menstrual neregulat
  • leziuni ale pielii și ochilor
  • degenerescență maculară
  • acnee, psoriazis, dermatită atopică
  • unghii cu pete albe
  • pierderea în greutate
  • întârzierea vindecării rănilor
  • anomalii ale gustului și mirosului
  • letargie mentală
  • depresie
  • ADHD
  • boala Alzheimer
  • insuficiență cardiacă și aritmie gravă (fatală)

Factori de risc pentru deficitul de zinc

  • vârstnici
  • gravide
  • atleți de anduranță
  • anumite diete, precum dieta vegan sau vegetariană și dieta cu aport crescut de cereale
  • alimente modificate genetic
  • anumite medicamente antiacide, inhibitori ai enzimei de conversie (utilizate pentru scăderea hipertensiunii arteriale), diuretice
  • aport excesiv de fier (pentru tratarea anemiei)
  • alcoolism
  • ciroză (boală hepatică)
  • boli de rinichi
  • boala celiacă
  • boala inflamatorie intestinală (colită ulcerativă și boala Crohn)

Excesul de zinc (Zn)

Peste 50 de miligrame pe zi este considerat exces de zinc.

Zincul reduce cantitatea de cupru absorbit în organism, iar dozele mari de zinc pot determina o deficiență de cupru. Din acest motiv, mulți medici recomandă să luați 2 mg de cupru, împreună cu un supliment de zinc.

Suplimentele de zinc pot ajuta la prevenirea anemiei, dar și excesul de zinc poate provoca de asemenea anemie. De aceea, în cazul anemiei, trebuie asigurat un echilibru delicat al aportului de zinc, iar sfatul medicului este recomandat în prealabil.

Unii oameni care au folosit anumite spray-uri nazale cu zinc pentru a trata o răceală și-au pierdut simțul mirosului. Discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a utiliza un spray nazal de zinc.

Surse naturale de zinc (Zn)

Zincul este o parte esențială în aproape 3.000 de proteine diferite care reglează fiecare celulă din corpul nostru. Acest micronutrient este necesar pentru multe procese biologice, inclusiv creșterea și dezvoltarea, pentru functia neurologică și imunitate.

  • zincul se găsește în toate țesuturile și fluidele corporale
  • conținutul total al zincului din corpul uman este de circa 2 g
  • 60% din conținutul total de zinc din corpul uman se găsește în mușchii scheletici și 30% în oase
  • ochii și prostata au cele mai ridicate concentrații de zinc
  • plasma (sângele) conține doar 0,1% din conținutul total de zinc din corp
  • zincul este absorbit în intestinul subțire și este excretat prin rinichi, piele și intestin (fecale)
  • nu există depozite de zinc în corpul uman și de aceea este nevoie de aportul său zilnic

Chiar și în cele mai bune circumstanțe, organismul poate absorbi doar 20-40% din zincul din produsele alimentare. În plus, zincul din produsele alimentare de origine animală este mai bine absorbit decât cel provenit din surse vegetale. Zincul este cel mai bine absorbit atunci când este consumat împreună cu proteine.

Cele mai bune surse de zinc sunt:

  • stridii (cea mai bogată sursă)
  • carne roșie
  • carne de pasăre
  • carne de miel
  • carne de curcan
  • brânză, iaurt, kefir
  • creveți, crabi și alte crustacee

Alte surse de zinc sunt:

  • ouă
  • fasole verde
  • mazăre
  • soia
  • arahide
  • cereale integrale
  • tofu
  • drojdie de bere
  • tahini
  • semințe de dovleac
  • semințe de floarea-soarelui
  • spanac
  • pudră de cacao

Suplimente alimentare cu zinc

Echinax Minerale si Extraxt de Plante 200ml Vitaking
Oyster Forte 60cps Zenyth
Zinc Seleniu Vitamina C Naturala 60cps DVR Pharm
Zinc si Mel Sirop 100ml ProNatura

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Ianuarie 2017

Surse:

  1. A moderate increase in dietary zinc reduces DNA strand breaks in leukocytes and alters plasma proteins without changing plasma zinc concentrations. Sarah J Zyba4, Swapna V Shenvi4, David W Killilea, Tai C Holland, Elijah Kim, Adrian Moy, Barbara Sutherland, Virginia Gildengorin, Mark K Shigenaga, and Janet C King. The American Journal of Clinical Nutrition.
  2. Zinc deficiencies a global concern. Oregon State University.
  3. Fact Sheet for Health Professionals. National Institute of Health – Office of Dietary Supplements.
  4. Relationship between serum zinc levels and attention deficit hyperactivity disorder in children. Sun GX1, Wang BH, Zhang YF.
  5. A randomized, placebo-controlled, clinical trial of high-dose supplementation with vitamins C and E, beta carotene, and zinc for age-related macular degeneration and vision loss: AREDS report no. 8.
  6. Zinc at the heart of new study. July 14, 2015. Medical Xpress.
  7. Intracellular zinc modulates cardiac ryanodine receptor-mediated calcium release. J. Biol. Chem. Woodier J, Rainbow RD, Stewart AJ, Pitt SJ.
  8. Overview. University of Maryland – Medical Center

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici