Vitamina D in preventia cancerului si nu numai

Vitamina D in preventia cancerului si nu numai

140
0
DISTRIBUIE
Peste 50% dintre oameni au deficit de vitamina D

Vitamina D este cunoscută ca vitamina soarelui, deoarece poate fi produsă în organism la expunerea moderată la soare sau consumată cu alimente și suplimente nutritive. Aportul adecvat de vitamina D este important pentru reglarea calciului și absorbția fosforului, întreținerea oaselor și menținerea dinților sănătosi și furnizează un efect protectiv împotriva multor bolilor, cum ar fi cancerul, diabetul zaharat, scleroza multiplă, boala Alzheimer, raceală și gripă, artrita reumatoidă, rahitism, osteoporoză, hipertensiune și boli cardiovasculare, tuberculoză.

Vitamina D are mai multe roluri în organism, ajutând la:

  • menținerea sănătății oaselor și a dinților
  • menținerea sănătății sistemului imunitar, creierului și sistemului nervos
  • reglarea nivelului de insulină, prevenirea și tratarea diabetului zaharat
  • spijinirea funcției pulmonare și a sănătății cardiovasculare
  • la expresia genelor implicate în dezvoltarea cancerului

În ciuda numelui, vitamina D este considerată un precursor hormonal și nu neapărat o vitamină. Aceasta se datorează faptului că organismul este capabil să producă propria vitamina D prin acțiunea razelor solare asupra pielii, în timp ce vitaminele sunt substante nutritive care nu pot fi sintetizate de către organism și trebuie să fie obținute prin dietă sau suplimente nutritive.

Se estimează că expunerea corpului dezbrăcat la soare moderat timp de 5-10 minute de 2-3 ori pe săptămână permite organismului să producă suficientă vitamina D. Dar, vitamina D are un timp de înjumătățire de numai două săptămâni, ceea ce înseamnă că înmaganizarea acesteia în organism este destul de mică, în special pe perioada iernii. Studii recente au sugerat că până la 50% din adulții și copiii din întreaga lume au deficit de vitamina D.

Există mai mulți factori care ar putea să contribuie la deficitul de vitamină D.

Vitamina D este produsă atunci când lumina soarelui transformă colesterolul de pe piele în calciol (vitamina D3). Vitamina D3 este apoi convertită în calcidiol (25-hidroxivitamina D3) la nivelul ficatului. Rinichii convertesc apoi calcidiol în forma activă de vitamina D, calcitriol (1,25-hidroxivitamina D3). Ca atare, statinele și alte medicamente sau suplimente nutritive care inhibă sinteza colesterolului, funcția hepatică sau renală pot afecta sinteza vitaminei D.

Vitamina DAportul recomandat de vitamina D

Poate fi măsurat în două moduri: în micrograme (mcg) și unități internaționale (UI). Un microgram de vitamina D este egal cu 40 UI de vitamina D. Aportul de vitamină D pe tot parcursul vieții a fost actualizat de catre Institutul American de Medicină în 2010, astfel:

  • sugarii 0-12 luni: 400 UI (10 mcg)
  • copii 1-18 ani: 600 UI (15 mcg)
  • adulți până la 60 de ani: 600 UI (15 mcg)
  • adulți peste 60 de ani: 800 UI (20 mcg)
  • femeile gravide sau care alăptează: 600 UI (15 mcg).

Desi corpul are capacitatea de a produce vitamina D, există multe motive pentru deficitul acesteia. Pielea cu pigment întunecat și utilizarea protecției antisolare reduc semnificativ capacitatea organismului de a absorbi radiațiile ultraviolete B (UVB), raze necesare pentru a producerea de vitamina D. O protecție solară cu factor de protectie (SPF) 30 poate reduce capacitatea organismului de a sintetiza vitamina D cu 95%. Pentru a începe producția de vitamina D, pielea are nevoie să fie expusă direct la lumina soarelui și să nu fie acoperită de haine. Chiar și unghiul la care razele solare lovesc pământul poate afecta absorbtia. Oamenii care trăiesc la latitudini nordice sau zone de poluare ridicată, muncesc pe timp de noapte și stau acasă în timpul zilei, ar trebui să consume suplimentar vitamina D ori de câte ori este posibil. Copiii care sunt alăptați exclusiv la sân, prezintă un risk ridicat de deficit de vitamina D, mai ales dacă aceștia au pielea mai închisă la culoare sau au o expunere minimă la soare. Academia Americana de Pediatrie recomandă ca toți copiii alaptați să primească oral suplimente de vitamina D în doze de 400 UI / zi.

Suplimentele de vitamina D sunt disponibile în multe forme, dar cel mai bine este de a obține orice vitamine sau minerale din surse naturale în primul rând. Este important ca acestea sa redea sinergia cu alți nutrienți necesari unei absorbții și funcționalități optime. De exemplu, vitamina D este solubilă în grăsimi, ceea ce înseamnă că absorbția acesteia necesită grasimi alimentare. În plus, este nevoie de magneziu pentru a converti vitamina D în forma sa activă. Dacă sursele naturale nu aduc un aport complet suficient de vitamina D, suplimentele alimentare reprezintă o soluție de rezervă utilă și recomandată.

Beneficii ale vitaminei D

Menține oasele sănătoase

Vitamina D joacă un rol important în metabolismul calciului și menținerea concentrațiilor de fosfor în sânge, doi factori foarte importanți pentru menținerea oaselor sănătoase. Avem nevoie de vitamina D pentru a absorbi calciul în intestine și pentru a recupera astfel calciul excretat prin rinichi. Deficitul de vitamina D poate cauza rahitism la copii, iar la adulți poate provoca osteomalacia sau osteoporoza. Osteoporoza este boala osoasă cea mai frecventă în rândul femeilor aflate în post-menopauză și la barbații mai în vârstă.

Reduce riscul de gripă

O doză de 1.200 UI de vitamina D pe zi administrată copiilor timp de 4 luni în perioada iernii a redus riscul de gripă  cu peste 40%.

Reduce riscul de diabet zaharat

Mai multe studii observaționale au arătat o relație inversă între concentrațiile sanguine de vitamina D în organism și riscul de diabet de tip 2. In diabetul de tip 2, deficitul de vitamina D poate avea un efect negativ asupra secreției de insulină și al toleranței la glucoză. Într-un studiu special, copiii care au primit 2000 UI / zi de vitamina D au avut un risc cu 88% mai mic de a dezvolta diabet zaharat de tip 1 prin vârsta de 32 de ani.

Sugari sănătoși

Copiii cu tensiune arterială normală, care au primit 2.000 UI / zi de vitamina D au prezentat semnificativ mai puține rigidizări ale peretelui arterial după 16 săptămâni, comparativ cu copiii care au primit doar 400 UI / zi. Deficitul de vitamina D a fost de asemenea asociat cu un risc mai mare de a dezvolta mai sever bolile copilăriei și bolile alergice, incluzând astm, dermatita atopică și eczema. Vitamina D poate mări efectul antiinflamator al glucocorticoizilor, ceea ce o face utilă în terapia antiasmatică rezistentă la corticoizi.

Sarcina sănătoasă

Femeile gravide cu deficit de vitamina D, au un risc mai mare de a dezvolta preeclampsie și au nevoie de operație de cezariană. Deficitul de vitamina D este asociat cu diabetul gestational și vaginita bacteriană. De asemenea, este important de subliniat nivelurile prea mari de vitamina D în timpul sarcinii, au fost asociate cu o crestere a alergiilor alimentare ale copilului în primii doi ani de viață.

Prevenția cancerului

Vitamina D este extrem de importantă pentru reglarea creșterii celulare și pentru comunicarea celulă-celulă. Unele studii au sugerat că  forma hormonală activa a vitaminei D (calcitriol), poate reduce progresia cancerului și încetinirea creșterii și dezvoltării de noi vase de sânge în țesutul canceros, determinând astfel moartea celulelor canceroase, precum și reducerea proliferării celulelor și a metastazelor. Conform American Chemical Society, suplimentele de vitamina D pot inversa progresia tumorilor de prostată aflate stadii incipiente, fără a fi nevoie de intervenții chirurgicale sau radioterapie.

Protejare genetică

Funcționarea peste 200 de gene umane depind de vitamina D și aportul optim al acesteia in organism. Nivelurile ridicate de vitamina D în sânge protejează genetic oamenii (chiar pe cei sănătoși). Cercetătorii de la Universitatea din Boston, Universitatea de Medicină au constatat că nivelurile de vitamina D mai mari la persoanele sănătoase au un impact semnificativ asupra genelor implicate în transmiterea biologică a mai multor boli, inclusiv a cancer, boli autoimune, boli cardiovasculare și boli infecțioase.

Scleroza multiplă

Conform unor cercetări recente publicate in revista Neurology, suplimentele de vitamina D pot reprezenta o strategie de tratament în condiții de siguranță și costuri reduse pentru pacienții cu scleroză multiplă. Pacienților carora li s-au administrat doze mari de vitamina D3 au prezentat o reducere a procentului de celule T asociate cu activitatea SM.

Pierdere în greutate (slăbire)

Cercetătorii de la Universitatea din Minnesota au descoperit că nivelurile de vitamina D în organism la începutul unei diete sărace în calorii prezice succesul pierderii în greutate, sugerând un posibil rol al vitaminei D în procesul de slăbire.

Alte beneficii

Lipsa vitaminei D a fost asociată unui risc crescut de autism, boala Alzheimer, artrita reumatoidă, hipertensiune și boli cardiovasculare, tuberculoză, moarte prematură.

Surse de vitamina D

Cele mai bogate surse de vitamina D sunt uleiul de pește și peștele gras – 1 lingura de ulei de ficat de cod care conține 1.360 UI. Lumina soarelui este cea mai comună și eficientă sursa de vitamina D.

Aici este un top al alimentelor cu un conținut ridicat de vitamina D:

  • ulei de ficat de cod
  • hering proaspăt
  • peste spadă fiert
  • ciuperci maitake
  • somon
  • sardine
  • lapre degresat fortificat
  • ton
  • ou, carne de pui

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Ianuarie 2016

Surse: National Institute of Health, US Department; MedicalNewsToday; Harvard School of Public Health

SUPLIMENTE CU VITAMINA D

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici