Spermidina din brânză prelungește considerabil viața

Spermidina din brânză prelungește considerabil viața

Spermidina a fost descoperită prima oară în spermă, dar este o moleculă prezentă în toate ființele vii.

100
0
DISTRIBUIE

Spermidina din branza maturată și din alte alimente proaspete sau fermentate ajută la prevenirea fibrozei hepatice, a cancerului de ficat și a bolilor cardiovasculare. Spermidina are și potenţialul dovedit științific de a creşte speranţa de viaţă cu 25%, fiind un veritabil agent anti-aging.

Spermidina este denumită astfel deoarece a fost descoperită prima oară în spermă, dar este o moleculă prezentă în toate ființele vii. Face parte din clasa poliaminelor, alături de putresceină și spermină. În celulele mamiferelor, ornitina se transformă în putresceină în prezența unei enzime, denumită ornitin decarboxilază. Putresceina formează apoi spermidina și spermina printr-un proces metabolic reversibil.

Creștere dramatică a speranței de viață

Oamenii de știință de la Universitatea A&M din Texas au descoperit că soarecii hrăniți cu un supliment oral de spermidină au fost mai puțin susceptibili de a dezvolta fibroza hepatică și carcinom hepatocelular, cea mai comună formă de cancer de ficat. Mai mult, s-a constat că spermidina a crescut cu 25% durata de viață a șoarecilor.

“Este o creștere dramatică a duratei de viață, cu 25%”, a declarat Leyuan Liu, profesor asistent la Institutul de Cercetări al Cancerului A&M din Texas și investigatorul principal al studiului. “În termeni umani, ar însemna că, în loc să trăiască până la vârsta de 81 de ani, americanii ar putea să trăiască peste 100 de ani”.

Există doar trei lucruri demostrate științific că ne pot ajuta să trăim mai mult. “Reducerea severă a numărului de calorii consumate, limitarea consumului de metionină (un tip de aminoacid găsit în carne și alte proteine)  dietă și utilizarea medicamentului cu rapamicină. Toate au dovedit că prelungesc cu adevărat durata de viață a vertebratelor”, a spus Leyuan Liu. “Dar, varianta cu mâncare și carne mai puțină nu va fi salutată de marea majoritate a populației, iar rapamicina a demonstrat că suprimă sistemul imunitar uman. Asadar, spermidina rămâne cea mai bună variantă”, a adăugat el.

Până în prezent, toate studiile privind spermidina au fost efectuate pe animale sau celule umane. Din fericire, cercetătorii au început recent să efectueze studii clinice pentru a testa efectul spermidinei asupra oamenilor.

Pucciarelli și colab. au observat că nivelurile de spermidină la oamenii cu vârsta cuprinsă între 60 și 80 de ani au fost mai mici decât la persoanele sub 50 de ani. În același timp, persoanele de peste 90 de ani au niveluri de spermidină asemănătoare cu cei sub 50 de ani. Aceste rezultate susțin teoria că menținerea ridicată a nivelurilor de spermidină reprezintă un factor cheie în asigurarea longevității oamenilor.

Alte beneficii pentru sănătate

Spermidina este numită și poliamina longevității la mamifere. Are roluri vitale dovedite în organism:

  • sporește rezistența la stres
  • scade apariția patologiei legate de vârstă
  • scade reacția inflamatorie și alergică
  • previne pierderea capacității locomotorii
  • previne instalarea bolilor de ficat și a bolilor cardiovasculare
  • previne cancerul
  • rol neuroprotectiv
  • rol antoxidant

Oamenii de știință de la Universitatea A&M din Texas au constatat că, asemănător bolilor legate de vârstă, cancerul provine din ineficiența corpului nostru de a curăța deșeurile celulare acumulate în timpul vieții. Cea mai importantă cale de a curăța aceste deșeuri se numește autofagie sau autocurățarea prin autodistrugere.

Autofagia este mecanismul principal de acțiune a spermidinei, însă s-au găsit dovezi și pentru alte mecanisme, inclusiv reducerea inflamației, metabolismul lipidic, precum și reglarea creșterii, proliferării și morții celulare (apoptoza).

Top surse alimentare

Poliaminele sunt prezente în cantități variabile în diverse alimente. Acestea provin din aminoacizi cum ar fi arginina și ornitina, care acționează ca precursori și suferă procese de decarboxilare prin acțiunea bacteriilor de putrefacție. Acest lucru explică de ce concentrații mai mari de poliamine se găsesc în produsele alimentare fermentate. La plante, expunerea la sare sau la stresul osmotic stimulează biosinteza poliaminelor și astfel conținutul în poliamine crește.

Deoarece spermidina există deja în corpul și alimentele noastre, ar trebui să ne simțim în siguranță să consumăm mai multe alimente bogate în spermidină pentru a preveni cancerul sau pentru beneficiul de a trăi mai mult. În plus, este posibil să trebuiască să schimbăm practica procesării produselor alimentare. De exemplu, germenii din semințele de grâu conțin o cantitate mare de spermidină, dar care se pierde mult în timpul procesării grâului.

Spermidina poate fi sintetizată de organism prin absorbție, odată cu hrana, și se găsește în special în alimentele fermentate, brânza maturată, în fructe și legume, în cerealele integrale.

Top surse alimentare de spermidină:

  • branză maturată: blue cheese, cheddar, brie sau parmezan
  • grapefruit
  • pere
  • portocale
  • porumb dulce
  • soia și sos de soia
  • năut
  • miso
  • mazăre
  • linte
  • ciuperci
  • fasole roșie
  • broccoli
  • conopidă
  • varză
  • vinete
  • ficat de pui
  • crustacee, crabi, stridii, scoici, calamari
  • cartofi
  • piper verde
  • ceai verde
  • tărâțe de orez
  • germeni din semințe de grâu
  • muștar
  • usturoi
  • ardei grași
  • spanac, pătrunjel
  • roșii, castraveți
  • măduvă osoasă
  • alune de pădure, fistic, migdale, arahide
  • banane

În unele țări, cum ar fi Japonia, Statele Unite ale Americii și Marea Britanie, a fost estimat aportul mediu de poliamine în diete. Valorile estimate pentru consumul zilnic de poliamine (putresceina, spermidina și spermina) variază între 250 și 550 μmol/zi.

În Europa, în regiunile mediteraneene a fost raportat un aport mai mare de poliamine totale (700 μmol/zi) comparativ cu 350-500 μmol/zi în Marea Britanie și Europa de Nord. Aceste diferențe au fost asociate cu incidența bolilor cronice, știut fiind că dieta mediteraneană are rol protectiv împotriva acestor boli. Prevenirea bolilor cronice poate fi efectul antioxidant al poliaminelor.

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, aprilie 2017

Surse:

  1. Induction of autophagy by spermidine is neuroprotective via inhibition of caspase 3-mediated Beclin 1 cleavage. Yi Yang, Sicong Chen, Yuqing Zhang, Xiaoxia Lin, Yiyin Song, Zhaoliang Xue, Haoran Qian, Shanshan Wang, Guihua Wan, Xiaoxiang Zheng and Lihui Zhang. Official journal of the Cell Death Differentiation Association. 2017.
  2. Spermidine: a novel autophagy inducer and longevity elixir. Madeo F, Eisenberg T, Büttner S, Ruckenstuhl C, Kroemer G. Autophagy. Jan 2010.
  3. Molecular Basis of the ‘Anti-Aging’ Effect of Spermidine and Other Natural Polyamines – A Mini-Review. Nadège Minois. School of Biology, University of St Andrews, St Andrews , UK.
  4. The Autophagy Enhancer Spermidine Reverses Arterial Aging. Thomas J. LaRocca, Rachel A. Gioscia-Ryan, Christopher M. Hearon, Jr., and Douglas R. Seals. Mech Aging Dev 2013.
  5. Spermidine and spermine are enriched in whole blood of nona/centenarians. Pucciarelli S, Moreschini B, Micozzi D, De Fronzo GS, Carpi FM, Polzonetti V, Vincenzetti S, Mignini F, Napolioni V. Rejuvenation Res. 2012.
  6. Molecular Basis of the ‘Anti-Aging’ Effect of Spermidine and Other Natural Polyamines – A Mini-Review. Minois N. Gerontology 2014.
  7. Polyamines in foods: development of a food database. Mohamed Atiya Ali, Eric Poortvliet, Roger Strömberg, and Agneta Yngve. Food Nutr Res. 2011.
  8. Cardioprotection and lifespan extension by the natural polyamine spermidine. Tobias Eisenberg, Mahmoud Abdellatif, Sabrina Schroeder, Uwe Primessnig, Slaven Stekovic, Tobias Pendl, Alexandra Harger, Julia Schipke, Andreas Zimmermann, Albrecht Schmidt, Mingming Tong, Christoph Ruckenstuhl, Christopher Dammbrueck, Angelina S Gross, Viktoria Herbst, Christoph Magnes, Gert Trausinger, Sophie Narath, Andreas Meinitzer, Zehan Hu, Alexander Kirsch, Kathrin Eller, Didac Carmona-Gutierrez, Sabrina Büttner, Federico Pietrocola. Nature Medicine. Published November 2016.
  9. Dietary spermidine for lowering high blood pressure. Tobias Eisenberg, Mahmoud Abdellatif, Andreas Zimmermann, Sabrina Schroeder, Tobias Pendl, Alexandra Harger, Slaven Stekovic, Julia Schipke, Christoph Magnes, Albrecht Schmidt, Christoph Ruckenstuhl, Christopher Dammbrueck, Angelina S. Gross, Viktoria Herbst, Didac Carmona-Gutierrez, Federico Pietrocola, Thomas R. Pieber, Stephan J. Sigrist, Wolfgang A. Linke, Christian Mühlfeld, Junichi Sadoshima, Joern Dengjel, Stefan Kiechl, Guido Kroemer, Simon Sedej, Frank Madeoa.
  10. Spermidine prolongs lifespan and prevents liver fibrosis and hepatocellular carcinoma by activating MAP1S-mediated autophagy. Fei Yue, Wenjiao Li, Jing Zou, Xianhan Jiang, Guibin Xu, Hai Huang and Leyuan Liu. Published January 2017.

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici