Remedii naturale în refluxul gastro-esofagian

Remedii naturale în refluxul gastro-esofagian

Netratat, refluxul gastro-esofagian poate genera complicații grave pe termen lung.

194
0
DISTRIBUIE

Când sfincterul esofagian nu se mai închide complet după ce mâncăm, conținutul acid din stomac refulează în esofag (reflux gastro-esofagian) și produce simptome neplăcute, ca pirozis (senzația de arsură în capul pieptului) și eructații (râgâit).

Cele mai frecvente cauze sunt legate de sarcină, hernia hiatală, dieta inadecvată și dezechilibrul acidului gastric. Netratat, refluxul gastro-esofagian poate genera complicații grave pe termen lung.

Simptome

  • senzația de arsură în capul pieptului, ce urcă spre gât
  • senzația că mâncarea a rămas în gât
  • iritația gâtului, însoțită de dureri și uscăciune
  • gust amar în gură
  • tuse sau senzație de sufocare în timpul nopții
  • gură uscată
  • respirație urât mirositoare
  • regurgitare (refulare) alimentară
  • eructații (râgâieli)
  • balonare după masă
  • flatulență
  • greață
  • varsături sângeroase (semn de lezare a mucoasei esofagiene)
  • dificultăți la înghițire (semn de îngustare a esofagului)
  • scaune negre
  • sughiț dificil de oprit
  • răgușeală pe parcursul zilei

Complicații

In timp, refluxul acid din stomac în esofag poate provoca apariția leziunilor la nivelul esofagului inferior, ca urmare a îngustării diametrului. Complicațiile pe termen lung asociate cu simptomele netratate ale refluxului de acid, includ:

  • esofag Barrett
  • probleme legate de somn
  • tuse cronică
  • cancer de esofag

Cauze și factori de risc

Contrar credinței populare, simptomele refluxului gastro-esofagian nu sunt produse de un exces de acid în stomac, ci de o insuficiență a acestuia, ce face ca digestia să devină lentă și incompletă. De aceea, este greșită recomandarea cu privire la administrarea de antiacide în cazul refluxului gastro-esofagian.

După ce produsele alimentare trec din esofag în stomac, o valvă musculară numită sfincterul esofagian inferior se închide, împiedicând astfel refularea conținutului gastric înapoi în esofag. Când acest sfincter rămâne chiar și parțial relaxat, acidul gastric se scurge înapoi din stomac în esofag.

Cel mai adesea, cauzele refluxului gastro-esofagian sunt legate de:

  • hernia hiatală – atunci când partea superioară a stomacului iese deasupra diafragmei (mușchiul care separă cavitatea abdominală de cea toracică), permițând acidului să scape către esofag.
  • vârsta înaintată – se estimează că circa jumătate din populația peste 50 de ani nu are cantitatea adecvată de acid gastric necesar pentru a digera complet hrana lor.
  • sarcina – atunci când o femeie este însărcinată, fătul poate pune o presiune suplimentară asupra valvei esofagiene, provocând eliberarea de acid și apariția simptomelor de reflux gastric.
  • obezitatea – știut fiind că este asociată adesea cu un nivel scăzut de acid gastric.
  • mesele bogate – consumul unor cantități mari de alimente, în special înainte de culcare, declanșează o presiune excesivă asupra diafragmei, determinând acidul să se deplaseze către esofag.
  • fumatul – afectează reflexele musculare și crește producția de acid.
  • anumite medicamente – inclusiv ibuprofen, relaxante musculare, unele medicamente care reduc tensiunea arteriala, aspirina, toate pot provoca refluxul acidului gastric.
  • pirozis – poate fi primul simptom al unei infectii H. pylori (prezentă în două treimi din populație) și este legat de ulcerul gastric. Infectia netratată, severă, poate contribui uneori la formarea cancerului de stomac.
  • exercițiul fizic excesiv – antrenamentul în exces și odihna puțină poate provoca refluxul acidului gastric prin presiunea suplimentară asupra cavității abdominale. Se întâlnește în special la exercițiile din aerobic și cele care includ rularea abdominală.
  • deficitul de magneziu – care determină disfuncționalități ale sfincterului esofagian inferior

Remedii naturale în refluxul gastro-esofagian

Dieta

  1. de scăzut sau eliminat aportul de: alcool, sucuri carbogazoase, sucuri dulci, băuturi energizante, îndulcitorii artificiali, alimente prăjite, uleiurile vegetale – în special uleiul de rapiță, mâncarea condimentată, alimentele procesate
  2. de crescut aportul de: legume proaspete organice (în special frunzele verzi, suc de fructe, de anghinare, sparanghel și castraveți), legume fermentate, kombucha, oțet de mere, carne proaspătă de pui crescut liber și carne de vită hrănită cu iarbă, alimente probiotice (iaurt, kefir), supă de oase, grăsimi sănătoase – nucă de cocos sau ulei de măsline – aloe vera , pătrunjel, ghimbir, chimen dulce, sare de Himalaya, miere de Manuka.

Suplimente alimentare

În plus față de o dietă sănătoasă care ajută la calmarea simptomelor de reflux gastro-esofagian, unele suplimente alimentare naturale pot fi incluse:

  1. enzimele digestive – administrate la începutul fiecărei mese, ajută la digerarea completă a produselor alimentare și creșterea gradului de absorbție a nutrienților

    Super Enzymes 30cpr, Secom
  2. probioticele – care adaugă bacterii sănătoase ce reechilibrează tractul digestiv

    Colostrum plus Probiotics, 50g pudra, Secom
  3. ceaiul de mușețel, papaya și ghimbir – care ajută la reducerea inflamației la nivelul tractului digestiv.
    Ceai Ghimbir 100g, Hypericum

    În plus, papaina, o enzimă din papaya, ajută la digestie prin descompunerea proteinelor

  4. complexul de magneziu – administrat de doua ori pe zi
  5. vitamina D

Alte recomandări utile

  1. ridicați capul patului cu câțiva centrimetri – va ajuta la menținerea acidului în stomac. Doar o pernă pusă sub cap nu ajută prea mult.
  2. controlați stresul. Un stil de viață sedentar și stresul agravează simptomele de reflux gastro-esofagian.
  3. evitați mesele când sunteți stresat
  4. nu mâncați prea mult la o masă. Mâncați mese mai mici, pentru a permite produselor alimentare să fie digerate adecvat. Mesele bogate, în exces, pun presiune suplimentară asupra sfincterului esofagian inferior.
  5. renunțați la fumat și la consumul excesiv de alcool
  6. nu consumați alimente cu trei ore înainte de culcare. În locul meselor înainte de culcare, savurați un ceai de plante.
  7. mestecați bine alimentele. În ziua de azi, cei mai mulți oameni nu mestecă suficient alimentele. Amintiți-vă, digestia începe în gură!
  8. evitați consumarea lichidelor în timpul meselor
  9. evitați alergenii
  10. consumați oțet de mere – care va stimula producția de acid și aciditatea stomacului. Oțetul de mere inhibă candida, o cauză cunoscută a scăderii acidității stomacului. Două lingurițe de oțet de mere într-un pahar de apă și consumat de 3 ori pe zi reprezintă un tratament natural de succes ce ajută la vindecarea insuficienței acidului gastric.
  11. urmați dieta GAPS – un protocol alimentar special conceput pentru tratarea bolilor digestive, neurologice și autoimune, reducand inflamația. Această dietă încorporează cele mai simple și ușoare alimente pentru o digestie facilă, ajutând astfel la recuperarea completă a stomacului și intestinelor. Nu uitați să includeți mierea de Manuka și zeama de varză.

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Februarie 2017

Surse:

  1. Acid Reflux (GERD), http://www.emedicinehealth.com/acid_reflux_disease_gerd/article_em.htm
  2. What Is Acid Reflux Disease? http://www.webmd.com/heartburn-gerd/guide/what-is-acid-reflux-disease#1
  3. Gastroesophageal Reflux Disease (GERD) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0028105/
  4. GERD or Acid Reflux or Heartburn Overview http://my.clevelandclinic.org/health/articles/gastroesophogeal-reflux-disease-gerd-dd-overview
  5. Heartburn: Foods to Avoid. Need heartburn relief? Here are top foods to avoid — and why. http://www.webmd.com/heartburn-gerd/features/heartburn-foods-to-avoid#1
  6. Obesity, Acid Reflux Disease Linked? Obesity May Make GERD More Likely, Researchers Report http://www.webmd.com/heartburn-gerd/news/20050801/obesity-acid-reflux-disease-linked
  7. Common Causes of Acid Reflux Disease http://www.webmd.com/heartburn-gerd/guide/common-causes-acid-reflux-disease
  8. Is acid reflux the same as GERD? http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/heartburn/expert-answers/heartburn-gerd/faq-20057894
  9. Is It Heartburn or Gastroesophageal Reflux Disease (GERD)? http://www.webmd.com/heartburn-gerd/guide/is-it-heartburn-gerd
  10. Study: Acid Reflux on the Rise. Obesity Increase Likely to Blame, Researchers Say. http://www.webmd.com/heartburn-gerd/news/20111222/study-acid-reflux-prevalence-increasing#1
  11. Gastroesophageal Reflux Disease in Adults. http://nyulangone.org/conditions/gastroesophageal-reflux-disease-in-adults
  12. Use of Gastric Acid–Suppressive Agents and the Risk of Community-Acquired Clostridium difficile–Associated Disease. Sandra Dial, MD, MSc; J. A. C. Delaney, MSc; Alan N. Barkun, MD, MSc; et al. http://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/202048
  13. Clostridium difficile. http://www.webmd.com/digestive-disorders/clostridium-difficile-colitis#1
  14. Foods That Fight Heartburn. http://www.webmd.com/digestive-disorders/features/foods-that-fight-heartburn#1

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici