Remedii naturale în răceală și gripă

Remedii naturale în răceală și gripă

În ciuda progreselor privind tratamentul și îngrijirea medicală din ultimii ani, medicina modernă are astăzi totuși puține de oferit în răceală și gripă.

73
0
DISTRIBUIE

Răceala comună și gripa sunt ambele infecții virale contagioase ale tractului respirator. Deși simptomele pot fi similare, gripa este mult mai gravă. În timp ce răceala te poate urca puțin în pat, gripa te face să te cutremuri doar la gândul să te dai jos din pat.

Simptome

Congestia, durerea în gât și strănutul sunt simptome comune în răceală. Atât în răceală, cât și în gripă, apar durerile de cap, tusea și disconfortul toracic. În gripă, mai apar durerile în corp, oboseala și slăbiciunea, iar febra este mai mare și poate dura mai multe zile. Simptomele de gripă apar brusc. De obicei, complicațiile răcelii sunt relativ minore, dar un caz sever de gripă poate duce la o boală ce pune în pericol viata, cum ar fi pneumonia.

Cauze și tratament

În ciuda progreselor privind tratamentul și îngrijirea medicală din ultimii ani, medicina modernă are astăzi totuși puține de oferit în răceală și gripă. Cu toate că medicul dumneavoastră vă poate oferi medicamente antivirale, acestea nu sunt eficiente împotriva răcelii și comportă riscuri specifice mai mari decât răceala pe care ar trebui să o trateze (1,2). Asadar, nu există medicamente care să învingă răceala în mod specific. Antibioticele pot fi de ajutor doar dacă există o infecție bacteriană secundară.

Răceala și gripa sunt cauzate de un virus și nu de o bacterie. Acest lucru este important, deoarece antibioticele funcționează numai împotriva bacteriilor, nu și împotriva virușilor. Răceala comună este cauzată de peste 200 de virusuri diferite care pot ataca tractul respirator superior. Ele sunt răspândite în aer de la o persoană la alta.

De multe ori, unele medicamente recomandate pentru tratarea răcelii nu accerelează recuperarea organismului, ba chiar îi pot prelungi suferința. Aspirina, paracetamol și ibuprufen pot suprima capacitatea organismului de a produce anticorpi și de a lupta împotriva răcelii (3). Astfel, în locul scăderii dorite a perioadei de convalescență, se obțin episoade prelungite de boală.

Persoanele cu un sistem imunitar deficitar sau cu o carență nutrițională sunt cele mai expuse la instalarea răcelii. Cauzele comune ale răcelii includ:

  • lipsa somnului
  • stres emoțional
  • expunerea la mucegai
  • tract digestiv afectat
  • călătoriile

Vestea bună este că există suficiente arme naturale de luptă împotriva răcelii și gripei, ce ne ajută să scăpăm mai repede de simptomele acestora.

Sport și dietă

  1. Exerciții fizice ușoare. În cazul în care toate simptomele sunt deasupra gâtului, cum ar fi strănutul, nasul înfundat și ochii înlăcrimați, stimularea transpirației ușoare poate fi benefică. Funcțiile sistemului imunitar funcționează mai bine atunci când exercițiul fizic este regulat și reprezintă o bună metodă de prevenție. Mersul pe jos, jogging, yoga și ciclism lent sunt printre cele mai bune exerciții atunci când ai o răceală. Sporturile de anduranță, sporturile de echipă, haltere sunt printre cele mai proaste alegeri în cazul răcelii. Exercițiile fizice vă pot ajuta să vă simțiți mai bine, dar nu pot scurta durata răcelii. Dacă sunteți implicat într-un efort fizic intens ce vă epuizează energia necesară pentru a lupta împotriva virusului, simptomatologia răcelii se poate agrava (5, 6).
  2. Oțet de mere.
    Otet de mere cu oregano 500ml, Vitaplant

    Virușii din răceală cresc aciditatea corpului. Pentru a lupta împotriva virusului, consumă 2 linguri de oțet de mere în fiecare zi. Acest lucru reduce aciditatea și ajută la prevenirea creșterii virușilor.

  3. Miere naturală. Are proprietăți antivirale și antibacteriene. Este excelentă utilizarea combinației de miere cu lămâie, în siropuri sau limonadă. Apa fiartă se adaugă peste miere și lămâie; mierea nu se fierbe. Pe langă conținutul de vitamina C, lămâia va ajuta și la alcalinizarea organismului (9).
  4. Supă de pui. O echipa de cercetatori de la Universitatea din Nebraska Medical Center au descoperit dovezi că supa de pui are proprietăți antiinflamatorii, care ar putea preveni efectele secundare ale răcelii (10).
  5. Alimente fermentate. Starea de sănătate a sistemului imunitar se află în intestine. Alimentele fermentate furnizează intestinelor o varietate de bacterii pentru a sprijini sistemul imunitar. In timp ce alimentele fermentate vor îmbunătăți starea de sănătate a intestinului și, prin urmare a sistemului imunitar, de multe ori nu funcționează suficient de rapid pentru a ajuta la reducerea perioadei de convalescență a răcelii. Consumul de alimente fermentate este o bună măsură preventivă.
  6. Bicarbonat de sodiu.
    Bicarbonat de sodiu alimentar 500g, SpringMarkt

    Se recomandă pentru pentru a reduce aciditatea corpului ca urmare a răcelii și gripei. Ziua 1: 6 doze la interval de 2 ore. O doză înseamnă o jumătate de linguriță într-un pahar cu apă. Ziua 2: 4 doze la interval de 2 ore. Ziua 3: 2 doze, una dimineața și una seara.

  7. Alimente de evitat în răceală:
    1. zahăr – scade numărul celulelor albe din sânge ce ajută în lupta împotriva infecției
    2. laptele și lactatele – cresc producția de mucus
    3. fast-food – nu au substanțe nutritive pentru susținerea sistemului imunitar și sunt toxice pentru organism
    4. cereale prelucrate, produse de grâu și făină albă – se transformă rapid în zahăr ce slabește imunitatea
  8. Alimente de consumat în răceală:
    1. bulion de oase – conține aminoacizi și minerale, care sustin în mod natural imunitatea
    2. apă – hidratarea adecvata este cheia pentru eliminarea virusului
    3. apă caldă cu lamâie, miere și scorțișoară – ajută la prevenirea acumulării mucusului și menținerea hidratării
    4. ceai de ghimbir
    5. usturoi și ceapă – conțin alicină, compus cu proprietati antibacteriene si antiviral

Soluții parafarmaceutice

  1. Soluții saline. Utilizați pentru spălături nazale numai apă salină sterilă, deoarece apa de la robinet poate crește răspunsul inflamator în pasajele sinusurilor și poate transporta paraziți.
  2. Apa oxigenată. In 1928, Dr. Richard Simmons a emis ipoteza că virusul răcelii întră în corp prin canalul urechii și nu prin nas, gură sau ochi. Teoria lui a fost respinsă de către comunitatea medicală. Cu toate acestea, în 1938, cercetătorii germani au avut un mare succes, folosind peroxid de hidrogen în canalul urechii pentru a trata răceala și gripa (8). Pentru a avea un impact semnificativ asupra reducerii perioadei răcelii, trebuie să începeți tratamentul în primele 12-14 ore. Turnați 2-3 picături de apă oxigenată 3% (H2O2) în urechea infectată. Apa oxigenată începe să lucreze în termen de două sau trei minute. Se vor simți unele bolboroseli sau înțepături ușoare, însă este normal. Așteptați până când barbotarea și înțepăturile dispar (de obicei în 5-10 min), apoi rotiți capul cu urechea în jos pentru scurgerea apei oxigenate. Pentru a vindeca gripa va trebui să repetați acest proces de 2-3 ori la intervale de 2-3 ore până când nu se mai produce barbotarea. Este o metodă ieftină, inofensivă și non-toxică.
  3. Argint coloidal.
    Propolis cu argint coloidal, Dacia Plant

    Argintul a fost folosit în diverse tratamente chiar de către Hipocrate, care a descris proprietățile sale antimicrobiene și antibiotice. Dar pentru că răceala și gripa sunt cauzate de virusuri, argintul coloidal ar putea fi ineficient în lipsa unei infecții secundare bacteriene.

Stil de viață și igienă

  1. Alcool și tutun. Reduceți sau eliminați consumul de alcool și tutun. Ambele influențează negativ sistemul imunitar.
  2. Aburii. Nu vor scurta durata răcelii, însă ajută la o mai buna respirație prin la eliminarea secrețiilor mucoase din sinusuri și reducerea inflamației din pasajele nazale.
  3. Stresul. Meditația, yoga sau tehnicile de eliberare emoțională sunt practici simple și eficiente de reducere a stresului și sprijină sistemul imunitar (12).
  4. Spălatul mâinilor. Este un factor descurajant pentru infecțiile virale și a celor secundare. Prin spălarea mâinilor cu apă și săpun se va reduce posibilitatea răspândirii virusilor. În acelați timp, spălatul prea des pe mâini poate fi la fel de dăunător pentru sănătate, ca și nespălatul acestora. Spălarea frecventă dezbracă pielea de uleiurile naturale protective, favorizând crăparea și sângerarea pielii.
  5. Somn suficient. Somnul are o influență puternică asupra reglării sistemului imunitar și stimulează procesele din corp care ajută în lupta împotriva infecțiilor virale (7). Odihna e foarte importantă și rămâne unul dintre primele lucruri pe care trebuie să le facem când răcim
  6. Umiditatea ridicată. Virușii răcelii prosperă în condiții uscate. Aerul uscat usucă mucoasele, ceea ce poate duce la un nas înfundat și gât disonant. Dacă esti răcit sau ai gripă, utilizează un umidificator pentru un plus de umiditate al aerului din interiorul casei. Cercetătorii au observat că la un nivel al umiditatii de 23%, aproximativ 70-77% dintre particulele virale și-au conservat capacitatea ridicată de infecție. Odată cu creșterea nivelului umidității la 43%, doar 14% dintre aceste particule și-au mai păstrat capacitatea virală, un procent semnificativ devenind inactiv la 15 minute după diseminare (25).

Vitamine și minerale

  1. Vitamina C. Există dovezi că această vitamină solubilă în apă va reduce perioada de convalescență în răceală și gripă. Persoanele cu o concentrație plasmatică mai mare de vitamina C au un risc mai mic de deces din orice cauză. De obicei creșterea semnificativă a concentrației plasmatice a vitaminei C se face pe cale injectabilă. Forma orală este utilă , dar produce concentrații plasmatice inferioare formei injectabile (13).
  2. Vitamina D. Studiile au demonstrat că vitamina D este esențială pentru funcționarea sistemului imunitar. Deficiența de vitamina D va afecta semnificativ răspunsul imun și ne face mult mai sensibili la contractarea răcelii, gripei și altor infecții respiratorii. Cu toate acestea, deși vitamina D este foarte importantă în prevenirea răcelii și gripei, suplimentarea în timpul unui episod de răceală nu scurtează durata bolii (14).
  3. Vitamina E. Îmbunătățește răspunsul imun mediat de celulele T la populația vârstnică. Cu toate acestea, în timp ce este importantă pentru prevenție, vitamina E nu produce rezultate imediate pentru scurtarea duratei răcelii și gripei.
  4. Vitamina B6. Esențială pentru producerea a peste 100 de enzime responsabile de metabolismul proteinelor. Cu toate că importantă pentru sănătate, nu scurtează durata bolii.
  5. Vitamina A. Importantă pentru prevenirea răcelilor, dar nu va scurta durata acestora (15).
  6. Zinc. Nutrient esențial pentru funcționarea sistemului imunitar și poate scurta durata răcelii și gripei (16). Prea mult zinc interferează cu biodisponibilitatea cuprului, iar prea mult fier poate reduce absorbția de zinc. Alimentele bogate în zinc includ homar, stridii, carne de vită, pui, porc, crab, caju, năut, brânză (17).
  7. Magneziu. Importanța acestui mineral pentru sănătate a fost subestimată anterior. După un efort fizic intens, cercetătorii au constatat o reducere a nivelului de magneziu, ceea ce duce la creșterea numărului de infecții virale (18). Cel mai probabil, nu reduce durata episoadelor de răceală și gripă, însă va reduce durerile musculare și te va face să te simți mai bine.
  8. Seleniu. Un deficit sever poate duce la infecții virale semnificative, însă este foarte puțin probabil că suplimentarea în timpul unei răceli va reduce durata bolii.

Suplimente alimentare și plante medicinale

  1. Echinacea.
    Echinax sirop 200ml, Vitaking

    Una dintre cele mai populare plante medicinale. Studiile au demonstrat că cel mai bun efect pentru scurtarea duratei gripei și răcelii este atunci când se beau 2-3 căni de echinacea pe zi, începând cu prima zi (19).

  2. Ginseng și Andrographis. Studii dublu-orb au demonstrat că ginseng siberian specific și andrographis reduc durata și severitatea răcelilor, atunci când sunt administrate în termen de 72 de ore de la debutul simptomelor (20).
  3. Pelargonium sidoides.
    Imunorezistan Juniror 135g, PlantExtrakt

    Cercetările au demonstrat că această plantă poate reduce severitatea și durata episoadelor de răceală comună (21, 22). Planta acționează asupra citokinelor și protejează celula gazdă împotriva invadatorilor.

  4. Probiotice. Refacerea bacteriilor benefice din intestin va stimula considerabil sistemul imunitar.
  5. Ceaiuri din plante, goldenseal, soc, coada soricelului, tei, mentă și ghimbir ajută la susținerea sistemului imunitar, calmează durerea în gât și scurtează cu 1-2 zile durata răcelii.
  6. Curcumin. Antioxidant puternic ce reduce nivelul enzimelor cu rol inflamator. Există dovezi că luptă împotriva virușilor din răceală. Susține sistemul imunitar și este eficient în prevenirea și tratarea altor boli.
  7. Propolis. Există dovezi că extractul de propolis reduce durata și severitatea răcelii. Unele studii clinice au raportat scăderea numărului de infecții respiratorii superioare și o reducere a duratei infecțiilor virale (23).
  8. Salcia albă. Utilizarea scoarței de salcie albă datează din vremea lui Hipocrate, atunci când oamenii erau sfătuiți să mestece scoarța copacului, pentru a reduce durerea și febra. Proprietățile chimice ale scoarței sunt similare cu aspirina (acid acetilsalicilic). Efectul se instalează mai lent decât cel al aspirinei, însă durează mai mult. Ameliorează simptomatologia răcelii, dar nu reduce durata acesteia.

Uleiuri

  1. Ulei de cocos. Are proprietati atât antibacteriene, cât și antivirale. De aceea, uleiul de cocos este utilizat cu succes în tratarea și mai ales prevenția răcelii și gripei. Frecați pielea cu ulei de cocos. Se absoarbe cu ușurință și, ca un beneficiu suplimentar, pielea devine catifelată. Puteți adăuga o jumătate de linguriță la cafea sau ceai (11).
  2. Ulei esențial de oregano.
    Ulei esențial de oregano 30cps, Vitacare

    Are un puternic efect antibacterian și antiviral. Poate reduce imediat complicațiile unei răceli. Acest tratament nu mai este eficace după trei zile de utilizare. Uleiul de oregano nu ar trebui să fie utilizat de către copii, femeile însărcinate, care alăptează sau care intenționează să rămână gravide.

  3. Ulei esețial de eucalipt. Prin deschiderea sinusurilor și căilor aeriene superioare, ajută la vindecarea mai rapidă a răcelii.
  4. Ulei esențial de tămâie (Frankincense). Stimulează în mod natural sistemul imunitar.

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Februarie 2017

Surse:

  1. Antiviral Drugs Could Blast the Common Cold—Should We Use Them? https://www.wired.com/2012/03/ff_antivirals/
  2. Antivirals for the common cold. Jefferson TO1, Tyrrell D. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11687023
  3. Adverse effects of aspirin, acetaminophen, and ibuprofen on immune function, viral shedding, and clinical status in rhinovirus-infected volunteers. Graham NM1, Burrell CJ, Douglas RM, Debelle P, Davies L. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2172402
  4. What Is the Flu? http://www.webmd.com/cold-and-flu/flu-guide/what-is-flu#1
  5. How to boost your immune system. http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system
  6. Best and worst exercises to do when you have a cold. http://edition.cnn.com/2013/10/10/health/exercising-with-cold-flu/
  7. Sleep and immune function. Luciana Besedovsky, Tanja Lange, Jan Born. http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00424-011-1044-0
  8. Curing the common cold with hydrogen peroxide. https://www.cancertutor.com/colds_h2o2/
  9. Is Honey More Effective Than Cough Medicine? http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2007/12/22/is-honey-more-effective-than-cough-medicine.aspx
  10. Chicken Soup Really Is Good for a Cold. http://abcnews.go.com/Health/story?id=117888&page=1
  11. Use coconut oil to fight colds this season. http://www.naturalnews.com/031403_coconut_oil_colds.html
  12. 10 Health Problems Related to Stress That You Can Fix. http://www.webmd.com/balance/stress-management/features/10-fixable-stress-related-health-problems#1
  13. Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center. Vitamin C. http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-C
  14. Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center. Vitamin D. http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-D
  15. Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center. Vitamin A. http://lpi.oregonstate.edu/mic/vitamins/vitamin-A
  16. Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center. Zinc. http://lpi.oregonstate.edu/mic/minerals/zinc
  17. 13 Zinc-Rich Foods. A little bit of zinc does your body plenty of good. These sources of the crucial mineral will help keep your immune system (and much more) in tip-top shape. http://www.health.com/health/gallery/0,,20929453,00.html
  18. Exercise, magnesium and immune function. Laires MJ, Monteiro C. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18705536
  19. Linus Pauling Institute. Micronutrient Information Center. Selenium. http://lpi.oregonstate.edu/mic/minerals/selenium
  20. Overview. http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/echinacea
  21. Siberian ginseng. Overview. http://umm.edu/health/medical/altmed/herb/siberian-ginseng
  22. Efficacy of a pelargonium sidoides preparation in patients with the common cold: a randomized, double blind, placebo-controlled clinical trial. Lizogub VG, Riley DS, Heger M. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18005909
  23. This obscure herb works for the common cold. Gail Patrick, MD, John Hickner, MD. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3183890/
  24. University of Michigan Medicine. http://www.uofmhealth.org/health-library/hn-3727000
  25. Have a cold? Fight back with humidity. By Mayo Clinic Staff. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/common-cold/in-depth/health-tip/art-20049174
  26. Higher Indoor Humidity Levels Might Slow Flu. http://www.webmd.com/cold-and-flu/news/20130228/higher-indoor-humidity-levels-might-slow-flus-spread#1

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici