Pepsi a renuntat la aspartam. Tu?

Pepsi a renuntat la aspartam. Tu?

95
0
DISTRIBUIE

Avertizarile ca indulcitorii artificiali afecteaza grav sanatatea sunt vechi, la fel si dovezile stiintifice. In schimb, actiunile de inlocuire ale acestor indulcitori artificiali din alimente sau bauturi sunt noi, actuale si binevenite. Pepsi a facut primul pas, renuntand anul acesta la utilizarea aspartamului in bauturile sale “dietetice” vandute in Statele Unite.

Aspartamul este de departe cel mai nesanatos indulcitor artificial si care este utilizat inca pe scara larga. Nu doar ca nu ne ajuta sa scadem in greutate, ci dimpotriva – favorizeaza obezitatea si poate declansa boli grave de inima si ficat, accident vascular cerebral, pierderi de memorie si boala Alzheimer, diabet si chiar cancer. Putem rezuma ca indulcitorii artificiali, ca aspartamul si sucraloza, sunt mai ”rai” decât zaharul.

Dupa indulcitorii artificiali, cea mai rea forma de zahar este fructoza utilizata ca indulcitor, deghizata ca alternativa naturala sanatoasa la zahar si utilizata din plin in bauturi sau mancaruri. Desi in doze mici este inofensiva, totusi in doze mari fructoza devine zaharul natural cel mai toxic cunoscut de om. Fructoza este metabolizata prea rapid de ficat si genereaza grasime abdominala periculoasa si cu risc crescut pentru dezvoltarea bolilor de inima. In plus, fructoza inseala metabolismul prin oprirea sistemului de control al apetitului. Fructoza nu stimuleaza corespunzator insulina, care nu suprima centrul foamei, nu stimuleaza centrul satietatii, rezultatul fiind consumul mai mare de alimente si dezvoltarea rezistentei la insulina. Este urmata de obezitate, cresterea trigliceridelor, scaderea colesterolului bun (HDL), cresterea nivelului colesterolului rau (LDL), cresterea zaharului in sange, cresterea tensiunii arteriale, intr-un cuvant declanseaza sindromul metabolic. Cu timpul, rezistenta la insulina poate genera diabetul de tip 2, boli de inima, boli de ficat, guta, artrita si cancer.

Decat fructoza, mai bine utilizati glucoza. Practic, fiecare celula a organismului este invatata genetic si poate utiliza natural glucoza ca sursa de energie. In contrast, numai celulele hepatice pot descompune fructoza printr-un proces destul de complicat, din care rezulta trigliceride, acid uric (ce provoaca dureroasa boala – guta) si radicali liberi.

Calorii mai putine nu inseamna neaparat si sanatos!

Cand mananci 120 de calorii de glucoza, mai putin de o calorie este stocata sub forma de grasime, in timp ce 120 de calorii de fructoza genereaza 40 de calorii depozitate sub forma de grasime. Cand consumati fructoza, consumati de fapt grasimi.

Descoperiti in urma cu cateva decenii, indulcitorii artificiali se regasesc acum intr-o mare varietate de alimente si bauturi, etichetate “dieta”, ”dietetic” sau “fara zahar”, inclusiv guma de mestecat, bauturi racoritoare, inghetata si iaurt, cu scopul initial de a reduce caloriile si astfel sa combata obezitatea, diabetul si alte boli derivate. Acum, este clar ca cei mai multi indulcitori nu si-au atins obiectivul de sanatate declarat, ba dimpotriva.

Atentie la etichetele „dietetic” sau „fara zahar”!

Daca etichetele tip ”dieta”, “dietic” sau „fara zahar” inseamna sa nu consumati zahar, ci indulcitori ca aspartam, sucraloza, sirop de porumb, sirop de agave sau fructoza, atunci mai sanatos este sa consumati zahar. Asta nu inseamca ca zaharul rafinat este un aliment sanatos!

Având in vedere ca multi oameni au afinitate pentru dulciuri si este cunoscut faptul ca zaharul rafinat este unul dintre cele mai nesanatoase alimentele pe care le putem mânca, trebuie sa fim precauti in alegerea unei alternative la zahar cu adevarat sanatoase. Multe din alternativele prezentate publicului larg ca sanatoase, s-au dovedit a fi esecuri notorii.

Evitati:

  • toti indulcitorii artificiali, ca aspartam, sucraloza, etc
  • fructoza, siropul de agave, siropul de porumb
  • bauturile energizante; hidratarea cu apa pura si proaspata este o alegere mult mai buna.

Alternative mai sanatoase la zaharul rafinat

Ideal ar trebui sa evitati cat mai mult consumul de zahar. Acest lucru este important mai ales daca sunteti supraponderali sau aveti diabet zaharat, valori crescute ale colesterolului sau hipertensiune arteriala.

Ocazional, puteti consuma:

  • stevia
  • miere
  • zahar din trestie

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, decembrie 2015

Surse:

http://articles.mercola.com

http://www.health.harvard.edu

http://www.medicalnewstoday.com

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici