Pași de urmat în deficitul de testosteron

Pași de urmat în deficitul de testosteron

După vârsta de 40 de ani, concentrația de testosteron circulant scade fiziologic cu aproximativ 1,6 procente în fiecare an pentru majoritatea bărbaților.

723
1
DISTRIBUIE
Cresterea in siguranta nivelului de testosteron
Pasi de urmat pentru cresterea in siguranta a nivelului de testosteron

Testosteronul scăzut a devenit astăzi o problemă majoră de sănătate, atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Până la 40% din bărbații cu vârsta peste 45 de ani sunt afectați. Nimeni nu știe încă prevalența femeilor cu niveluri scăzute de testosteron.

După vârsta de 40 de ani, concentrația de testosteron circulant scade fiziologic cu aproximativ 1,6 procente în fiecare an. Până la vârsta de 60 de ani, nivelurile de testosteron scad așa de mult, încât pentru bărbații tineri aceste niveluri ar însemna hipogonadism. Hipogonadismul înseamnă dezvoltarea insuficientă a glandelor sexuale, cu producție insuficientă de testosteron.

De la an la an, un număr tot mai mare de femei și bărbați sunt afectați de scăderea nivelului de testosteron. De exemplu, în SUA numărul prescripțiilor de testosteron au crescut de 5 ori în ultimii 5 ani. Această tendință este încurajată și de practica nocivă a automedicației, dar și de apariția multiplelor căi de administrare a testosteronului. Există acum testosteron retard injectabil, oral, gel, cremă și transdermic.

Deficitul de testosteron afectează negativ calitatea vieții și bunăstarea emoțională. Nu e de mirare că bărbații și femeile se înghesuie să-și suplimenteze necesarul de testosteron, apelând la terapii improvizate, fără măcar să aibă măsurători certe ale nivelului de testosteron!

Și, de aici începe adevarata problemă…

Puțini bărbați știu de exemplu că tratamentele medicamentoase sau hormonale de creștere a nivelului de testosteron, recomandate chiar de medici, au:

  • contraindicații: cancer mamar, cancer de prostată
  • efecte adverse severe: scade producția de spermă, infertilitate, infarct miocardic
  • generează un anumit grad de dependență, dacă sunt aplicate pe termen lung

Tratamentul de substituție cu testosteron oprește producția naturală a hormonului în organismul uman. De aceea, celulele producătoare de testosteron nu mai funcționează, iar testiculele se înmoaie și se micșorează.

Dacă se oprește brusc tratamentul cu testosteron după ce a fost folosit mai mult de o lună, este foarte probabil ca stările inițiale să revină, energia și funcția sexuală să scadă, să (re)apară iritabilitatea și depresia. Toate aceste simptome specifice întreruperii tratamentului de substituție devin motive suficiente pentru înnoirea injustă a prescripțiilor cu testosteron.

In plus, terapia cu testosteron poate să agraveze alte afecțiuni medicale, inclusiv

  • eritrocitoza (creșterea numărului de globule roșii, care generează creșterea vâscozității sangvine, cu accentuarea riscului de tromboză)
  • apneea de somn (întreruperea temporară a respirației)
  • insuficiența cardiacă (incapacitatea inimii de a pompa suficient sânge)

De aceea, tratamentele medicamentoase sau hormonale trebuie să reprezinte ultima opțiune de urmat în cazurile de deficit de testosteron. Ele vor fi inițiate și monitorizate doar de personal medical specializat. Cel mai adesea, aceste tratamente presupun consultarea mai multor specialități medicale, cu monitorizate periodică interdisciplinară.

Prima obțiune în tratarea  deficitului de testosteron este aplicarea metodelor naturale, de îndepărtare a cauzelor care generează scăderile nivelului de testosteron, de modificare a dietei și a stilului de viață, de evitare a consumului unor medicamente și substanțe toxice. Toate acestea ar trebui să fie suficiente pentru creșterea satisfăcătoare a nivelului de testosteron.

Rolurile testosteronului

Denumit hormonul masculinității, testosteronul este produs de testicule la bărbați, dar și de ovare și glandele suprarenale la femei.

La bărbați, se consideră că testosteronul controlează și reglează o serie de funcții, printre care producția de spermă, dorința sexuală, funcția erectilă, fertilitatea, masa osoasă, distribuția grăsimilor, mărimea și forța musculară, producția celulelor roșii din sânge. Fără cantități adecvate de testosteron, bărbații devin infertili. Acest lucru se datorează faptului că testosteronul ajută și la dezvoltarea spermatozoizilor maturi.

La femei, testosteronul contribuie la păstrarea dorinței sexuale, a densității osoase și forței musculare. Cu toate acestea, un exces de testosteron produce la femei căderea părului, chelie, voce îngroșată, infertilitate.

Cauzele deficitului de testosteron

Nivelul redus de testosteron a fost asociat și cu aportul anumitor medicamente (de exemplu: ketoconazol, spironolactonă, estrogeni, metadonă) și prezența unor afecțiuni comorbide, cum ar fi diabetul, hipotiroidismul, boala pulmonară obstructivă cronică, obezitatea, hemocromatoza, sindromul metabolic, depresia. De asemenea, nivelul testosteronului scade odată cu vârsta.

Alte cauze ale deficitului de testosteron sunt legate de:

  • stres cronic
  • nutriție insuficientă sau inadecvată
  • microflora intestinală dezechilibrată
  • niveluri scăzute ale vitaminei D
  • creștere în greutate
  • exercițiu fizic inadecvat sau insuficient
  • medicamentele cu prescripție (în special statinele)

Semne și simptome asociate deficitului de testosteron

  1. Sexual: scăderea libidoului, disfuncție erectilă, frecvența scăzută a erecțiilor de dimineață, performanța scăzută
  2. Somatic: creșterea viscerală a țesutului adipos, obezitate, masă musculară scazută, putere scăzută, oboseală, pierdere de energie, scăderea activității și a vitalității fizice, densitate minerală osoasă scăzută, anemie, bufeuri, pierderea părului facial, axilar și pubian, creștere lentă a bărbii, scăderea sentimentului general de bunăstare și stare de bine
  3. Psihologic: depresie, schimbări de dispoziție, iritabilitate, incapacitatea de concentrare, insomnie, tulburări de somn

Instituirea metodelor naturale de creștere a nivelului de testosteron, care includ și îndepărtarea cauzelor care generează deficitul de testosteron, sunt de cele mai multe ori eficiente.

Diagnosticul deficitului de testosteron

Diagnosticul deficitului de testosteron este o problemă semnificativă de sănătate din cauza asocierii nivelurilor scăzute de testosteron cu

  • diabet
  • boli cardiovasculare
  • osteoporoza
  • funcția sexuală
  • sarcopenia (pierderea masei musculare)
  • sindromul metabolic
  • scăderea calității vieții și a bunăstării emoționale.

În plus, testosteronul scăzând cu vârsta, nu au fost încă stabilite cu exactitate nivelurile fiziologice corespunzătoare fiecărei grupe de vârstă în parte.

Diagnosticul deficitului de testosteron necesită prezența manifestărilor clinice descrise mai sus, excluderea unor boli și afectiuni cu tablou clinic asemănător, la care se adaugă obligatoriu confirmarea repetată a testelor de laborator.

Nivelul de testosteron variază de la individ la individ. La același individ, testosteronul variază în timpul zilei și al nopții. Nivelul de testosteron se măsoară repetat doar dimineața între orele 7-11, iar la cei care lucrează în schimbul de noapte – la 3 ore după ce se trezesc din somn.

Tratamentul natural al deficitului de testosteron

Tratamentul natural al deficitului de testosteron trebuie să însemne obligatoriu primul pas de urmat, înaintea eventualei instituiri a terapiei medicamentoase sau hormonale. Cel mai adesea, metodele naturale dau satisfacție privind eficiența rezultatelor. În același timp, tratamentele de sinteză hormonale sunt în continuare controversate științitic. Ba chiar sunt încă nerecomandate de unele societăți profesionale ale medicilor specialiști. Povestea este similară și pentru suplimentele cu testosteron.

1. Urmează postul intermitent

Primul dintre stimulatorii naturali ai testosteronului este postul intermitent. S-a demonstrat că astfel testosteronul crește cu aproape 200% sau chiar până la 400%. În plus, un studiu realizat de Universitatea din Virginia Medical School a arătat că nivelurile de hormon de creștere au crescut cu 2.000 de procente față de valoarea inițială, la bărbații care nu au consumat calorii timp de 24 de ore. Nivelul hormonilor de creștere este corelat cu testosteronul.

Citește aici despre postul intermitent.

În esență, postul intermitent înseamnă 2-3 mese pe zi, fără mese intermediare, ultima masă fiind la orele 18-19. Acest lucru permite organelor să se odihnească. Odihna în special a ficatului este foarte importantă pentru echilibrarea naturală a hormonilor, inclusiv a testosteronului.

2. Antrenează-te cu exerciții fizice intense pe perioadă scurtă

Dacă dorești să crești în mod natural testosteronul și hormonul de creștere, mergi la sala de sport 2-3 zile pe sătămână și ridică greutăți mari, în 6-12 reprize. Acest tip de antrenament se lucrează pe grupe musculare mari (biceps, triceps, cvadriceps, spate, umeri, piept), timp de 30-60 de minute. În plus, vei beneficia și de arderile masive ale glicogenului (depozit de zahăr) și surplusurilor de grăsime ale organismului, ritmul cardiac de repaus scade, tensiunea arterială scade, creierul primește oxigen suplimentar ca urmare a intensificării circulației, iar corpul se va detoxifica prin stimularea sistemului limfatic.

3. Consumă grăsimi sănătoase

Pasul trei este de a adăuga o mulțime de grăsimi sănătoase în dieta ta. Majoritatea bărbaților cu testosteron scăzut consumă prea multe alimente cu valoare nutritivă mică (junk food, fast food) și prea mulți carbohidrați (zahăr). Scapă de acele calorii goale și încarcă-te cu grăsimi sănătoase!

Există trei categorii de grăsimi sănătoase, stimulatori naturali ai testosteronului:

  1. grăsimi saturate, care se regăsesc în uleiul de nucă de cocos și produse lactate fermentate precum chefir, lapte de capră, iaurt, branză de oaie. Evită lactatele convenționale, deoarece acestea vor afecta nivelul testosteronului
  2. acizii grași omega-3: consumul de 2-3 ori pe săptămână de somon sau adăugarea unui supliment de ulei de pește de calitate ar fi excelent. Poți adăuga în meniul tău semințe de in, semințe de chia și nuci.
  3. grăsimile monosaturate: consumul unui avocado pe zi sau uleiului de măsline și a migdalelor te ajută într-adevăr să crești în mod natural nivelul de testosteron

4. Detoxifică ficatul

Ficatul este foarte important pentru menținerea normală a nivelului de testosteron. Când ficatul nu mai funcționează optim, producția de testosteron este afectată. Acest lucru se datorează faptului că ficatul deține o enzimă ce ajută la metabolizarea testosteronului. Ca exemplu, testosteronul seric este redus cu până la 90% în cazurile bărbaților cu ciroză.

5. Redu stresul

Dacă ești în categoria bărbaților cu testosteron scăzut, atunci trebuie să știi că frustrarea, neiertarea și furia, scad în timp nivelul de testosteron. Este unul dintre modurile în care stresul cronic distruge calitatea vieții.

Este adevărat că stresul psihic și fizic poate fi chiar util organismului. Unii sportivi chiar utilizează stresul în mod curent ca strategie de stimulare a performantelor. Problemele apar însă în cazul stresului cronic, atunci când corpul tău se blochează în starea în care pompează non-stop cotizol, hormonul de stres. De aceea, tratează problemele emoționale, în special resentimentele, neiertarea, furia și frustrarea. Doar așa te vei curăța și dezintoxica spiritual!

Există suplimente nutritive care includ ierburi adaptogene precum ginseng, care reduc nivelul de cortizol și implicit stresul.

6. Asigură necesarul zilnic de vitamina D

Unul dintre cele mai importante elemente nutritive care te pot ajuta la creșterea nivelului de testosteron este vitamina D3. Suplimentarea cu vitamina D crește testosteronul în mod natural la bărbații supraponderali cu până la 30%. Trebuie să ieși la soare 20-30 de minute în fiecare zi pentru ca organismul să producă necesarul de vitamina D. În ziua în care nu poți beneficia de soare direct pe piele, suplimentează cu 5000 UI de vitamina D3. Poți face totul, dar dacă aportul de vitamina D este insuficient, nivelul de testosteron va rămâne scăzut.

7. Renunță la zahăr

Dacă dorești cu adevărat să-ți normalizezi nivelurile hormonale și să-ți crești natural testosteronul, renunță la zahăr. Occidentalii consumă în medie câte 12 lingurițe de zahăr pe zi, adică aproximativ două tone de zahăr într-o viață. Zahărul este legat de scăderea nivelurilor de testosteron în mai multe moduri.

Când se consumă o dietă bogată în cereale și zaharuri prelucrate (carbohidrați), nivelul glucozei din sânge crește în mod cronic. Pentru a păstra un nivel normal al zahărului în sânge, pancreasul începe să lucreze ore suplimentare să producă insulină. Aceasta ajută la transportul zahărului din sânge în celule pentru a fi transformat în energie. În cele din urmă, dacă celulele sunt expuse la insulină pentru perioade lungi de timp, se dezvoltă rezistența la insulină. Aceasta provoacă diabetul de tip II. Diabeticii de tip II sunt de două ori mai susceptibili de a dezvolta niveluri scăzute de testosteron.

8. Asigură un somn de calitate

Obținerea unui somn suficient și la momentul potrivit sunt două dintre cele mai eficiente modalități naturale de creștere a testosteronului.  Majoritatea oamenilor au nevoie de circa 7 ore de somn în fiecare noapte. Este esențial să se profite de fereastra de somn de 4 ore, între 22:00 și 02:00 dimineața. Pentru echilibrul optim al hormonilor, du-te la culcare în jurul orei 22:00 și se trezește-te la 06:00 în fiecare dimineață!

9. Redu grăsimea corporală

Pierderea în greutate are o relație previzibilă și liniară cu creșterea testosteronului în mod natural. Miezul acestei probleme este eliminarea sau cel puțin reducerea drastică a zaharurilor prelucrate din dieta ta. Acestea au fost legate de insomnie, obezitate, diabet și de nenumărate tulburări hormonale.

10. Elimină sau redu

  • consumul de medicamente opioide, statine (vezi lista sus-amintită)
  • consumul de soia nefermentată
  • expunerea la substanțe toxice de genul teflonului. Înlocuiește tigaia de teflon cu cea din ceramică
  • expunerea la produsele de curățare pline cu substanțe chimice toxice, detergenți, odorizante artificiale de aer, balsamuri de rufe, șampoane și produse de igienă personală pline de chimicale. Înlocuiește-le cu alternative naturale, fără toxine.

11. Alte metode naturale

Pentru creșterea naturală a testosteronului este citată ascocierea suplimentelor cu Astaxanthin și Saw Palmetto. Pentru a bloca sinteza de estrogen din testosteron, încearcă alimente și extracte de plante: ciuperci cu buton alb, extract de semințe de struguri și urzici. Acestea pot ajuta la blocarea aromatazei, enzimă responsabilă pentru producerea de estrogen.

Tratamente medicamentoase sau hormonale pentru deficitul de testosteron

1. Tratamentul de substituție hormonală cu testosteron

Cheia ghidurilor de utilizare a acestei terapii este:

  • confirmarea măsurătorilor scăzute ale testosteronului
  • semne sau simptome ale testosteronului scăzut
  • absența contraindicațiilor
  • monitorizarea reacțiilor adverse

Nivelurile de testosteron fluctuează pe parcursul zilei și al nopții. De aceea, trebuie măsurate dimineața când au cele mai ridicate valori. Măsurătorile de laborator pot fi inexacte și obligatoriu se repetă pentru confirmare.

Semnele și simptomele testosteronului scăzut trebuie atent decelate pentru a face o evaluare corecta a raportului risc/beneficiu. Atunci când se inițiază tratamentul, semnele și simptomele trebuie monitorizate împreună cu valorile testosteronului. Contraindicațiile se bazează pe efectele cunoscute ale testosteronului și au fost descrise mai sus.

Deoarece există mari variații între indivizi, ameliorarea simptomelor ar trebui să fie obiectivul primar al tratamentului hormonal. Concentrațiile mai mari sau mai mici de testosteron pot fi acceptabile la pacienții cu răspuns pozitiv la tratament.

Reține! Tratamentul de substituție cu testosteron este o metodă controversată la nivel internațional, în special datorită contraindicațiilor și efectelor secundare severe. În plus este o metodă care “înșeală” organismul prin aportul hormonal extern. Acest lucru face ca producția proprie de testosteron a organismului să se prăbușească. Toate acestea au determinat o serie de societăți medicale să nu recomande terapia de substituție hormonală.

2. Clomifen citrat

Deficitul de testosteron poate fi corectat prin stimularea producției hormonale interne și nu este nevoie de aportul extern de testosteron. În loc să înlocuiască testosteronul, clomifen citrat stimulează producerea a doi hormoni cheie: hormon foliculostimulant (FSH) și hormon luteinizant (LH). Ambii hormoni sunt vitali pentru bărbați. FSH stimulează producția de spermatozoizi în testicule, iar LH stimulează producția de testosteron.

Concluzii

Dacă nu utilizezi testosteron, dar te gândești să faci acest lucru, iată sfatul meu:

  1. măsoară nivelul de testosteron
  2. măsoară din nou (pentru confirmare nivel scăzut)
  3. nivel scăzut confirmat + semne și simptome specifice, atunci:

crește nivelul de testosteron prin metode naturale

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Octombrie 2017
Surse:

  1. A practical guide to diagnosis, management and treatment of testosterone deficiency for Canadian physicians
  2. What The Endocrine Society Guidelines on Testosterone Therapy Mean for Endocrinologists 
  3. Many Men Appear to Start Testosterone Therapy Without Being Properly Tested
  4. Testosterone Therapy Is Associated with Increased Frequency of Myocardial Infarction in Younger Men with Cardiovascular Disease and Older Men
  5. Diagnosis and management of testosterone deficiency syndrome in men: clinical practice guideline
  6. European Association of Urology Position Statement on the Role of the Urologist in the Management of Male Hypogonadism and Testosterone Therapy. Aug 2017 
  7. Testosterone: Functions, deficiencies, and supplements.
  8. Testosterone Decline: How to Address This Challenge to ‘Manhood’
  9. 9 Natural Testosterone Boosters for More Energy, Better Sleep + More

1 COMENTARIU

Lasa un comentariu aici