Grăsimile trans, mancarea otrăvită

Grăsimile trans, mancarea otrăvită

104
0
DISTRIBUIE

După Danemarca, Elveția și Canada, SUA devin a 4-a țară în care se interzice comercializarea alimentelor ce conțin grăsimi artificiale trans, datorită efectului lor devastator asupra sănătății organismului. In ciuda faptului că americanii au scăzut drastic consumul de grăsimi trans din 2003 și până în 2012 (cu 78%), autoritatea de control a produselor alimentare din Statele Unite (Food and Drug Administration – FDA) susține că este insuficient pentru a nu mai fi o problemă de sănătate publică și ca atare interzice complet comercializarea alimentelor ce conțin grăsimi trans artificiale.

Conform CDC, prin eliminarea grăsimilor trans din dietă, se va preveni moartea anuală prin infarct a peste 20.000 de americani.

Ce sunt grăsimile trans?

În alimente se întâlnesc două feluri de grăsimi trans, unele naturale și altele artificiale. În mod natural, grăsimile trans se regăsesc în intestinul unor animale și produsele alimentare provenite de la aceste animale (de exemplu, lapte și carne). Grasimile trans artificiale (acizi grași trans) sunt create în urma unui procedeu industrial de procesare a uleiurilor vegetale lichide și transformarea lor în produse solide sau semi-solide la temperatura camerei. Acest procedeu poartă denumirea de hidrogenare, iar rezultatul sunt grăsimile hidrogenate sau parțial hidrogenate. Pentru că hidrogenearea se aplică uleiurilor vegetale, grasimile rezultate se numesc uleiuri vegetale hidrogenate sau parțial hidrogenate. Așadar, sursa alimentară principală pentru grasimile trans sunt alimentele procesate ce conțin “uleiuri parțial hidrogenate.”

De ce unele companii folosesc grasimi trans?

Grăsimile trans sunt ușor de utilizat, se produc ieftin, au un termen de valabilitate mai mare și aduc un plus de gust și textură alimentelor. Multe restaurante și fast-food-uri folosesc grăsimi trans pentru a prăji alimentele, deoarece uleiurile cu grasimi trans pot fi utilizate de mai multe ori în friteuzele comerciale.

De ce nu sunt sănătoase grasimile trans?

Grăsimile trans cresc nivelurile de ”colesterol rău” (LDL) și scad nivelurile de ”colesterol bun” (HDL) din sânge, cresc riscul apariției bolilor cardiace coronariere, hipertensiunii arteriale, infarctului, accidentelor  vasculare cerebrale, diabetului de tip 2 și scăderii memoriei.

Care sunt alimentele ce conțin grăsimi trans?

Grasimile trans se găsesc într-o varietate de produse alimentare, inclusiv produse de patiserie (prăjituri, glazură, cruste de plăcinte, biscuiți, cookies și alte produse coapte), snacks (chipsuri de cartofi, porumb, tortilla, pop-corn pentru microunde), mâncare semipreparată și congelată (pizza, plăcintă, etc), margarină, frișcă, mâncare prăjită (cartofi, gogoși, pui), mancare “fast-food”.

Cum aleg produsele fără grăsimi trans?

1.      Alege o dietă (ex. dieta mediteraneană) care pune accentul pe fructe, legume, cereale integrale, produse lactate degresate, carne de pasăre, pește și fructe cu coajă lemnoasă. De asemenea, limitează consumul de carne roșie, produse zaharoase și băuturi;

2.      Alege carne slabă de pasăre fără piele;

3.      Alege produse lactate degresate;

4.      Limitează consumul de alimente semipreparate (de-a gata);

5.      Citește eticheta de pe produse alimentare și nu le cumpăra pe cele care conțin ingrediente precum “grăsimi hidrogenate”, “uleiuri hidrogenate”, “uleiuri parțial hidrogenate”

6.      Gătește și coace cu uleiuri lichide (ulei de canola, ulei de floarea soarelui, ulei de măsline) în loc de grăsimi solide (unt, untură, margarină);

7.      Gătește prin coacere, fierbere, grill sau la aburi.

Până când legea va interzice (sau măcar reduce) comercializarea în România a produselor ce conțin grăsimi trans (uleiuri parțial hidrogenate), poti decide singur asupra dietei și sănătății tale. Elimină acum grăsimile trans din dieta ta!

Nu toate grăsimile sunt rele, unele sunt chiar vitale. Citește articolul Grăsimile pe care trebuie să le mănânci săptămânal (click aici).

 

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu

Surse: Food and Drug Administration (FDA), Center for Disease Control and Prevention (CDC) 

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici