Endorfinele aduc fericirea! Cum crestem cantitatea?

Endorfinele aduc fericirea! Cum crestem cantitatea?

286
0
DISTRIBUIE

 

Nu stim inca daca banii aduc sau nu fericirea, dar stim sigur ca endorfinele o aduc. Considerate hormoni naturali ai organismului, endorfinele sunt cele care ne fac sa ne simtim bine, de aceea se si numesc hormonii fericirii.

Multi atleti, in speciali maratonistii si cei care alearga pe distante lungi, vorbesc de un fenomen numit euforia alergatorului. Il descriu ca pe un sentiment de libertate si un plus de energie, ca o stare de bine deosebita. Ca strucura chimica, endorfinele sunt similare morfinei. De fapt, cuvantul „endorfine” este un amestec de doua cuvine, „endogen” si „morfina”, ceea ce inseamna morfina din interiorul corpului. Corpul elibereaza endorfine in timpul stresului si ca raspuns la durere, rezultatul fiind obtinerea unei stari euforice.

Ce fac endorfinele?
•    calmeaza durerea
•    intaresc sistemul imunitar
•    reduc nivelul de stres
•    amana procesul de imbatranire
•    moduleaza pofta de mancare
•    scad tensiunea arteriala
•    influenteaza pozitiv starea de calm si euforia mintii

Cum cresteti natural cantitatea de endorfine?

1.    Mirositi vanilie sau lavanda
Anumite arome iti pot ridica starea de spirit prin influentarea directa a productiei de endorfine. De exemplu, mirosul de vanilie ajută la reducerea anxietătii, care este adesea asociata cu depresia. Potrivit unui studiu de la Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, pacientii supusi explorarilor imagistice prin rezonanta magnetica – o procedura de diagnosticare cunoscuta ca fiind stresanta – au inregistrat cu 63% mai putine episoade de anxietate cand respirau aer improspatat cu aroma pura de vanilie. Pentru a obtine beneficiile stimularii endorfinelor cu vanilie, se poate adauga o picătură sau doua din extractul de vanilie in cafea, se pot aprinde lumanari parfumate de vanilie sau puteti adauga ulei esential de vanilie in baia dumneavoastră.

Intr-un alt studiu, inhalarea aromei de ulei esential de lavanda a dus la imbunatatirea simptomelor de depresie si insomnie. Puteti tampona incheieturile mainilor cu ulei de lavanda sau puteti difuza in aer mirosul utilizand un dispozitiv de improspatare a aerului.

2.    Gustati un pic de ginseng
De ginseng pot beneficia persoanele care se simt obosite si cele aflate in faza de recuperare dupa boli. A fost demonstrat ca planta de ginseng echilibreaza eliberarea hormonilor de stres din organism si sprijina organele care produc acesti hormoni. De fapt, ginsengul stimuleaza productia de endorfine.

Multi alergători pe distanțe lungi (maratonistii) si culturistii iau ginseng pentru a spori rezistenta fizica. Unii medici nutritionisti cred că ginsengul este capabil să întârzie oboseala, deoarece acesta permite muschilor sa utilizeze energia mult mai eficient. Există unele dovezi stiintifice ca ginsengul îmbunătăteste performanta mentală, inclusiv capacitatea de concentrare si memorare, fiind util si în reducerea nivelului de zahăr din sânge la persoanele cu diabet zaharat de tip 2.

Alte beneficii pot include tratarea unor afectiuni cardiovasculare (inclusiv hipertensiunea arteriala si nivelul ridicat de colesterol), boli pulmonare obstructive cronice (emfizem, bronsita cronica) si unele simptome suparatoare consecutive menopauzei. Studiile pe animale sugerează că ajută si la protejarea impotriva deteriorarii nervoase (inclusiv cele cauzate de diabet), ajută la regenerarea ficatului dupa boli, la optimizarea digestiei si protejarea stomacului impotriva ulcerelor si aspirinei.

3.    Duceti-va cu prietenii la sala de forta
Exercitiile in grup au unele avantaje distincte, potrivit unui studiu recent. Nu numai ca prietenii te pot stimula, dar efortul comun poate da un imbold suplimentar endorfinelor. Cercetatorii au descoperit ca echipajele care vâsleau sincron aveau nivele superioare de endorfine comparativ cu cei care vasleau singuri.

Toate exercitiile sunt bune si binevenite, fie ca sunt efectuate solitar sau in grup.  Încercati sa mergeti pe jos, sa dansati, sa faceti aerobic sau sa alergati (jogging). Doar exercitiul fizic continuu elibereaza endorfinele si încurajează gândirea meditativa. Exercitiul fizic reprezinta unul din cele mai eficiente moduri de prevenire si tratament pentru depresie. S-a constatat ca 30 de minute de antrenament aerobic realizat de 3-5 ori pe saptamana reduc simptomele depresive cu 50% la adultii tineri.

4.    Radeti cat de mult puteti

Copiii râd de aproximativ 300 de ori pe zi, în timp ce adulții râd în medie doar de cca. 5 ori în fiecare zi. Cu cat radem mai mult, cu atat perspectiva este mai buna. Problemele parca dispar, iar energia noastra creste. De-a lungul secolelor, s-a sustinut pe buna dreptate ca rasul este cel mai bun medicament, iar multi au descris rasul ca „joggingul interior”. Cercetările au arătat că rasul poate ajuta la: 

(i)    scăderea tensiunii arteriale
(ii)    reducerea hormonilor de stres
(iii)    stimularea functiei imunitare prin cresterea nivelului de celule care lupta impotriva infectiilor
(iv)    declansarea si eliberarea de endorfine, analgezicele naturale ale corpului
(v)    producerea unei senzatii generale de bine.

Terapia prin umor dateaza din anii 1930, când in spitalele americane de pediatrie au fost adusi clovni pentru a ridica moralul copiilor spitalizati cu poliomielita. Mai recent, rolul rasului ca adjuvant in vindecare a fost bine documentat. In India, sunt din ce in ce mai populare cluburile de ras, in care clientii se reunesc dimineata cu unicul scop de a rade. In Marea Britanie, psihologul Robert Holden a lansat primele clinici de ras in 1991, finantate de guvernul britanic prin NHS. Cererea a fost atât de mare, încât a demarat in anul 1995 – Proiectul Fericirea.

5.    Faceti sex
Suntem programati sa ne bucuram de sex, dar de multe ori prioritatea scade, astfel ca pur și simplu acest lucru nu se intampla. Dar asta inseamna sa ignoram una din cele mai relaxante modalitati pe care natura ni le-a daruit. E adevarat ca atunci cand suntem anxiosi sau stresati, dorinta se estompeaza si e nevoie sa apelam la cateva artificii eficiente.

Incercati să creati o atmosferă romantică. Cumparati un ulei cu parfum senzual si incercati un masaj de relaxare reciproca, la lumina lumânărilor, folosind uleiuri aromatice cu iasomie, trandafir sau bergamota. Puneti muzică liniștitoare și lasati timpul sa incetineasca. Bucurați-vă de a fi împreună cu partenerul vostru intr-un mod relaxant și distractiv.

Cercetările Universitatii Stanford au aratat ca mangaierile reduc stresul, atenueaza durerea si ajută la vindecarea leziunilor. Creandu-va timp pentru aceste momente intime, creati senzatii si sentimente inaltatoare de calm, de bucurie, de bine, de apartenenta si securitate. Toate apar ca urmare a eliberarii in corp a endorfinelor.

6.    Savurati putina ciocolata
Iubitorii de ciocolata vor fi încântati să auda că ciocolata neagra oferă protecție împotriva atacurilor de inima si accidentelor vasculare cerebrale. Datorită conținutului său ridicat de polifenoli și alți antioxidanți, ciocolata neagra reduce inflamatia, scade tensiunea arterială, reduce colesterolul rau (LDL), stimulează colesterolul bun (HDL) si protejează sănătatea arterelor. Ciocolata contine si substanțe chimice care declanseaza eliberarea de endorfine, de alinare a durerii corpului si alti hormoni ce provoaca placere si fericire.

Sentimentul de bunăstare este extrem de important pentru menținerea sanatoasa a sistemului cardiovascular. Într-o revizuire majoră a 139 de studii efectuate pe o perioada de 40 de ani, cercetatorii au ajuns la concluzia ca ciocolata ar putea reduce riscul de deces cardiovascular cu aproximativ 19 la suta. Asta e vestea bună. Vestea proastă, pentru unii, este că pentru a îmbunătăti sănătatea este nevoie de consumul a doar 6,7 g pe zi de ciocolata, echivalentul unui patratel pe zi. Un consum mai mare, ar reduce beneficiile asupra inimii.

Un pic de ciocolata neagra poate ajuta chiar si la reducea apetitului pentru unele produse alimentare nesanatoase. Cercetatorii de la Universitatea din Copenhaga au aratat ca ciocolata neagra este mult mai satioasa decat ciocolata cu lapte si reduce pofta de sărat, de gras si de alte dulciuri. Cheia in a manca ciocolata este de a sti când să te opresti.

7.    Ascultați muzica

Triggerii de bucurie sunt iubitori de muzica. Ascultarea muzicii declanseaza eliberarea substantelor chimice din creier responsabile pentru starea de bine, adica endorfinele.

8.    Mancati picant
Gustul picant nu este de fapt o senzatie de gust, ci o senzatie de durere. Capsaicina – compus chimic ce face ca ardeiul sa fie iute – se leaga de proteine sau de receptorii de durere din terminatiile neroase ale mucoasei nasului si gurii. Impulsurile nervoase produse în acest fel ajung prin intermediul nervul trigemen la creier, creând o senzație dureroasa de arsură. Aceeasi receptori, reactioneaza identic la căldură, astfel încât atunci când consumam alimente firbinti si picante, efectul este si mai intens. Cu toate acestea, durerea este compensată de reactia organismului, care elibereaza endorfine – opiacee naturale ce produc un intens sentiment de bine si astfel se poate explica popularitatea pe care o au preparatele calde si picante.

Un alt efect pozitiv al condimentelor iuti este că omoară agentii patogeni si intensifica transpiratia, acest ultim efect fiind benefic mai ales in zonele cu clima calda.

Pentru a afla mai multe beneficii ale ardeilor iuti, cititi articolul Mananci picant, Traiesti mai mult (click aici).
Conform revistei medicale Cell, vacanta la mare si mersul la plaja aduce beneficii mai multe decat bronzul pielii. Razele ultraviolete actioneaza ca declansatoare pentru eliberarea hormonilor placerii si fericirii (endorfinele) in corp si creier, ceea ce explica dependenta multora dintre noi pentru baile solare.

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, februarie 2016
Surse: Science News, Harvard Medical School, Reader Digest, Cell Press

NICIUN COMENTARIU

Lasa un comentariu aici