Broccoli, puternic efect antiaging

Broccoli, puternic efect antiaging

Căutările pentru găsirea elixirului tinereții fără bătrânețe obțin un imbold semnificativ de la o echipă internațională de cercetători, care a descoperit că un compus natural poate face ca celulele să întinerească, prin reechilibrarea metabolismului energetic.

160
0
DISTRIBUIE

Consumul legumelor proaspete, în mod special organice sau bio, reprezintă fundamentul unei diete sănătoase și ajută la reducerea riscului pentru multe boli cronice, inclusiv boli de inimă, diabet, accident vascular cerebral și anumite tipuri de cancer.

Legumele conțin nu doar vitamine, minerale și fibre, ci și antioxidanți și mai ales compuși de combatere a bolilor ce nu se regăsesc în alte alimente. Anumite fitochimicale (substanțe chimice din plante) ajută la reducerea inflamației, elimină substanțele cancerigene, controlează reproducerea și moartea celulară programată (apoptoza), precum și întreținerea ADN-ului.

Broccoli este exemplul perfect pentru astfel de proprietăți. Cel mai cunoscut pentru acțiunea sa împotriva cancerului, broccoli conține și o enzimă despre care cercetătorii afirmă că ar putea încetini declinul legat de îmbătrânire, prin restabilirea metabolismului la cotele tinereții. Pe măsură ce îmbătrânim, capacitatea celulelor de a produce energie scade, iar cu mai puțină energie disponibilă, întreținerea și repararea celulelor scade. Astfel, fenomenul degenerării celulare se instalează.

Enzima din broccoli, puternic efect antiaging

Enzima în cauză se numește mononucleotid nicotinamida (NMN), care joacă un rol important în producerea de dinucleotid adenin nicotinamida (NAD), un compus implicat în sănătatea mitocondriilor și a metabolismului energetic. S-a dovedit că această enzimă NMN se regăsește într-o serie de legume verzi, inclusiv:

  • broccoli
  • castraveți
  • varză
  • edamame (soia verde)
  • avocado

Studiile anterioare au arătat că, odată cu vârsta, corpul nostru își pierde capacitatea de a crea NAD, ca urmare a inflamațiilor cronice specifice vârstei. În același timp, s-a demonstrat că administrarea în mod direct de NAD este ineficientă. Acest lucru a determinat ca cercetătorii să caute un precursor de NAD și astfel au descoperit ca NMN dizolvat și administrat cu apă, ajunge în sânge în doar 3 minute. Din sânge, NMN este absorbit în multe țesuturi, unde este convertit în NAD.

Conform revistei Time, “cand cobaii îmbătrâniți au primit perfuzii cu NMN, aceștia au produs mai multă energie și unele problemele biologice, asociate cu înaintarea în vârstă, au dispărut. Cobaii tratați cu NMN au putut transforma mult mai eficient mâncarea în energie, iar nivelul zahărul din sânge (glicemia) și vederea s-au îmbunătățit. De asemenea, cobaii tratați au putut preveni unele modificări genetice asociate cu înaintarea în vârstă.

Broccoli, alte beneficii asupra sănătății

Broccoli este unul din cele mai studiate alimente și cercetările au scos la iveală o listă lungă de beneficii asupra sănătății, inclusiv reducerea riscului pentru:

  • Osteoartrită
  • Cancer
  • Hipertensiune arterială
  • Boli de inimă
  • Boli de rinichi
  • Boli neurodegenerative
  • Diabet
  • Alergii

Broccoli și alte legume bogate în apă sprijină funcționarea sănătoasă a ficatului, care la rândul său, promovează funcționarea optimă a sistemelor de detoxifiere naturală. Broccoli s-a dovedit a ajuta la detoxifierea unor poluanți de mediu, cum ar fi benzenul. Acest lucru este important pentru aproape toată lumea, dar mai ales pentru femeile aflate la vârsta fertilă, cunoscut fiind faptul că toxinele de mediu joacă un rol semnificativ la copiii cu autism.

Sulforaphane from broccoli 400mcg 60cps Vitaking
Sulforaphane from Broccoli Sprouts 400mcg 60cps Vitaking

Funcționarea normală a ficatului contribuie o piele sănătoasă, frumoasă, ceea ce face din broccoli un bun agent alimentar anti-îmbătrânire. Mai mult, sulforafan (sulforaphane) din broccoli ajută la refacerea pielii, la creșterea nivelului de testosteron, la inhibarea retenției de grăsimi în organism și la protejarea mușchilor împotriva leziunilor produse de efortul fizic.

Broccoli sprouts (varză de broccoli tânără de 3 zile) poate conține de 20-50 de ori mai mulți compuși chimioprotectori comparativ cu broccoli matur.

Trei sau patru porții de broccoli pe săptămână reduc riscul bărbaților de a dezvolta cancer de prostată cu peste 60%, cancer de vezică urinară cu peste 50% si cancer pulmonar cu peste 36%. De asemenea, aportul a 2-5 porții pe săptămână de broccoli reduce riscul de cancer de ficat și previne dezvoltarea steatozei hepatice (boala ficatului gras non-alcoolic).

Sulforafan (sulforaphane), compusul principal din broccoli, influențează și bacteriile. Varza de broccoli s-a dovedit a inhiba Helicobacter pylori (H. pylori), bacterie care se crede că ar provoca ulcerul gastric. Interesant este că H. pylori poate juca un rol în autism. Problemele gastro-intestinale sunt frecvente în rândul copiilor cu autism, iar cele cu cele mai grave sunt asociate cu forme mai severe de autism. Cercetari preliminare sugerează că sulforafan (sulforaphane) poate îmbunătăți comunicarea verbală și scăderea comportamentelor repetitive la copiii cu autism.

În afară de mult amintitul sulforafan (sulforaphane), broccoli conține și alți compuși cu beneficii notabile asupra sănătății, ca de exemplu:

  • glucoraphanin, care influențează procesul de carcinogeneză și mutageneza;
  • compuși fenolici, inclusiv flavonoide și acizi fenolici, care au o capacitate puternică de a elimina radicalii liberi dăunători și de a reduce inflamația și infecția. Rezultă un risc mai mic pentru diverse afecțiuni, ca astmul, ateroscleroza, bolile de inimă, diabetul, boala Parkinson, boala Alzeimer;
  • diindolylmethane (DIM), care stimulează sistemul imunitar și ajută la prevenirea sau tratarea cancerului;
  • vitamine și minerale. Broccoli are de două ori mai multă vitamina C decât o portocală și aproape la fel de mult calciu ca laptele integral (cu o rată mai bună de absorbție). Mai conține de asemenea acid folic si fier, precum și toate substanțele nutritive importante pentru o sarcină sănătoasă;
  • fibre, care reduc riscul bolilor inflamatorii, promovează sănătatea prin hrănirea bacteriilor intestinale benefice și crește imunitatea.

Secretul preparării broccoli

Este important de știut că broccoli nu se fierbe și nu se congelează, ambele procedee diminuându-i considerabil calitățile nutritive prin inactivarea unei enzime numite mirosinază (myrosinase). Astfel, activarea sulforafanului devine imposibilă.

Pentru optimizarea valorilor nutritive, broccoli trebuie gătit la aburi, prin opărire maxim 3-4 minute. Nu se recomandă nici utilizarea cuptorului cu microunde mai mult de un minut. Dacă se dorește totuși fierberea, nu lasați broccoli în apă clocotită mai mult de 20-30 de secunde, după care se cufundă în apă rece pentru oprirea procesului de preparare. De aceea, ideal este să consumați broccoli cât mai proaspăt și crud.

Secretul optimizării conținutului de sulforafan (sulforaphane) constă în adăugarea unui aliment care conține enzima mirosinază (myrosinase), gen:

  • semințe de muștar
  • ridichi albă japoneză (daikon)
  • wasabi (hrean japonez)
  • voinicica (arugula sau rucola)
  • salată de varză

O altă opțiune este de a mânca broccoli sprouts (varză de broccoli tânără de 3 zile) ce nu are nevoie de fierbere. Conține de zeci de ori mai mulți compuși activi sănătoși comparativ cu broccoli matur și de aceea poate fi consumată în cantități mai mici și cu beneficii mai mari.

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Noiembrie 2016
Surse:
1. Nicotinamide mononucleotide supplementation reverses vascular dysfunction and oxidative stress with aging in mice. Natalie E. de Picciotto, Lindsey B. Gano, Lawrence C. Johnson, Christopher R. Martens, Amy L. Sindler, Kathryn F. Mills, Shin-ichiro Imai, Douglas R. Seals. First published: 11 March 2016. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/acel.12461/abstract
2. How This Broccoli Enzyme Can Slow Aging. Time, October 27, 2016. http://time.com/4547919/this-compound-in-broccoli-can-slow-aging/
3. Broccoli Sprout Extract May Protect Against Oral Cancer Recurrence. University of Pittsburg, School of Health Science, June 23, 2016. Julie Bauman, M.D., M.P.H., co-director of the UPMC Head and Neck Cancer Center of Excellence.
4. Broccoli May Slow Age-Related Decline and Promote Longevity by Reducing Chronic Health Risks. By dr. Mercola. November 14, 2016 http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/11/14/health-benefits-broccoli.aspx#_edn48
5. NAMPT-Mediated NAD+ Biosynthesis in Adipocytes Regulates Adipose Tissue Function and Multi-organ Insulin Sensitivity in Mice. Kelly L. Stromsdorfer4, Shintaro Yamaguchi4, Myeong Jin Yoon4, Anna C. Moseley, Michael P. Franczyk, Shannon C. Kelly, Nathan Qi, Shin-ichiro Imai, Jun Yoshino. Published Online: August 04, 2016, Cell Reports. http://www.cell.com/cell-reports/abstract/S2211-1247(16)30945-7
6. Cancer Protection Compound Abundant In Broccoli Sprouts, Johns Hopkins Scientists Find. September 19, 1997. Johns Hopkins Medical Institutions. https://www.sciencedaily.com/releases/1997/09/970919062654.htm
7. The potential to intensify sulforaphane formation in cooked broccoli (Brassica oleracea var. italica) using mustard seeds (Sinapis alba). Ghawi SK, Methven L, Niranjan K. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23411305
8. Maximizing The Anti-Cancer Power Of Broccoli. April 5, 2005. University Of Illinois At Urbana-Champaign / Agricultural, Consumer And Environmental Sciences. https://www.sciencedaily.com/releases/2005/03/050326114810.htm
9. Broccoli-Sprout Compound Could Help With Autism, Study Suggests. Time. October 13, 2014. http://time.com/3503738/autism-broccoli-sprout-compound/#3503738/autism-broccoli-sprout-compound/
10. Multiple therapeutic and preventive effects of 3,3′-diindolylmethane on cancers including prostate cancer and high grade prostatic intraepithelial neoplasia. William Weiben Zhang, Zhenqing Feng, and Steven A. Narod. J Biomed Res. 2014 Sep; 28(5): 339–348. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4197384/
11. Sulforaphane-rich foods safe and effective for preventing cancer. Published on June 10, 2011. http://www.news-medical.net/news/20110610/Sulforaphane-rich-foods-safe-and-effective-for-preventing-cancer.aspx

NICIUN COMENTARIU