Bei cafea, ai mai putine boli

Bei cafea, ai mai putine boli

126
1
DISTRIBUIE

Un obicei mai puțin cunoscut al filozofului francez Voltaire a fost acela de a bea zilnic 50 de cești de cafea. Astăzi, pentru milioane de oameni din întrega lume, o ceașcă fierbinte și aromată de cafea este considerat cel mai bun mod de a începe ziua.

Cafeaua a devenit cea mai populară băutură la nivel mondial, cu peste 400 de miliarde de cești consumate în fiecare an, scandinavii având cel mai mare consum pe cap de locuitor. Boabele de cafea sunt similare cu strugurii care produc vin, calitatea lor fiind afectată de temperatură, condițiile de sol, altitudine, precipitații, drenaj și gradul de maturitate în momentul culesului.

Dar știați că în afară de revigoranta sa aromă, cafeaua conține antioxidanți și nutrienți benefici pentru sănătate și starea de bine? Numeroase studii arată că băutorii de cafea au un risc mai mic de a dezvolta anumite boli grave. Cercetătorii de la Universitatea din California au descoperit că aburul de la o ceașcă de cafea conține aceeași cantitate de antioxidanți ca trei portocale.

Beneficii cafeaIată cîteva din beneficiile dovedite ale cafelei:

1. Îmbunătățește nivelul de energie și te face mai inteligent

Cafeaua ajută oamenii să se simtă mai puțin obosiți și creste nivelul de energie (1, 2). Acest lucru se datorează faptului că ea conține un stimulent numit cofeină, care este de fapt o substanță psihoactivă, cea mai frecvent consumată în lume (3).

După ce cafeaua este băută, cofeina este absorbită în sânge și de acolo ea călătorește până la creier (4). În creier, cofeina blochează un inhibitor al neurotransmiterii, numit adenozina. Când acest lucru se întâmplă, crește cantitatea de neurotransmițători, ca noradrenalina și dopamina, ceea ce duce la o activitate sporită a neuronilor (5, 6).

Multe studii clinice controlate indică cafeaua ca îmbuntățind diverse funcții cerebrale, memoria, starea de spirit, vigilența, nivelul de energie, timpii de reacție și funcția cognitivă generală (7, 8, 9).

2. Ajută la arderea grăsimilor

Cofeina este una dintre puținele substanțe naturale, dovedite a ajuta la arderea grăsimilor și intensifică metabolismul. Acesta este motivul pentru care cofeina se găsește în aproape fiecare supliment nutritiv destinat arderii grasimilor.

Mai multe studii arată cofeina ca stimulant al ratei metabolice cu 3-11% (10, 11). Conform altor studii, cofeina poate crește arderea grăsimilor, cu 10% la persoanele obeze și cu 29% la persoanele slabe (12). Cu toate acestea, este posibil ca aceste efecte se diminue la băutorii de cafea pe termen lung.

3. Îmbunătățește radical performanța fizică

Cofeina stimulează sistemul nervos, făcându-l să trimită semnale către celule pentru arderea grăsimilor, țesutul adipos din organism se descompune și eliberează liber în sânge acizii grași, care devin cel mai bun combustibil pentru producerea de energie a organismului.

In plus, cofeina crește nivelul plasmatic de epinefrină (adrenalină), pregătind astfel organismul pentru efort intens. Având în vedere aceste efecte, nu este surprinzător să vedem cofeina că poate îmbunătăți performanța fizică, în medie cu 11-12% (19, 20). Din acest motiv, este logică consumarea unei ceaști de cafea cu o jumătate de oră inainte de a intra în sala de sport.

Cofeina este pe lista Comitetului Olimpic Internațional de substanțe interzise. Sportivii cu test pozitiv la cofeină (mai mult de 12 de micrograme de cofeină pe mililitru de urină) nu pot participa la Jocurile Olimpice. Această concentrație a cofeinei poate fi atinsă după ce s-au băut aproximativ 5 cești de cafea.

4. Conține substanțe nutritive

O singură ceașcă de cafea conține (21):

Riboflavină (Vitamina B2): 11% din necesarul zilnic.
Acid Pantotenic (vitamina B5): 6% din necesarul zilnic.
Mangan și potasiu: 3% din necesarul zilnic.
Magneziu și Niacina (B3): 2% din necesarul zilnic.

Deși conținutul de nutrienți dintr-o ceașcă de cafea pare mic, cei mai mulți oameni beau mai mult de o ceașcă pe zi. Dacă bei 3-4, atunci aceste cifre se multiplică rapid și devin semnificative.

5. Reduce riscul diabetului de tip II

Studiile arată ca persoanele care beau cafea au un risc cu 23-50% mai mic de a avea această boală, un studiu arătând o reducere de chiar 67% (22, 23, 24, 25, 26). În conformitate cu datele masive culese de la 18 studii, ce au inclus aproape o jumătate de milion de persoane, fiecare ceașcă de cafea pe zi a fost asociată cu reducerea cu 7% a riscului de a dezvolta diabet zaharat de tip II (27).

6. Protejează împotriva demenței și bolii Alzheimer

Boala Alzheimer este cea mai frecventă boală neurodegenerativă și principala cauză de demență la nivel mondial. Această boală afectează de obicei persoanele peste 65 de ani. Din păcate, nu există nici un tratament cunoscut pentru Alzheimer.

Cu toate acestea, există mai multe lucruri pe care le puteți face pentru a preveni boala, de la dieta sănătoasă, la exerciții fizice. Consumul de cafea poate fi incredibil de eficient. Mai multe studii arată că băutorii de cafea au un risc cu până la 65% mai mic de a dezvolta boala Alzheimer (28, 29).

7. Reduce riscul bolii Parkinson

Boala Parkinson este a doua boală neurodegenerativă după frecventă, imediat după boala Alzheimer. Ca și in cazul bolii Alzheimer, nu există vreun tratament cunoscut pentru boala Parkinson, ceea ce face foarte importantă concentrarea asupra prevenirii bolii. Conform studiilor, consumul de cafea scade riscul de a dezvolta boala Parkinson, cu 32-60% (30, 31, 32, 33).

8. Efecte protectoare asupra ficatului

Ficatul este un organ uimitor, o fabrică cu sute de funcții importante pentru organism. Mai multe boli, precum acumularea de grăsimi în ficat și hepatita, afectează în primul rând ficatul, și care în lipsa unui tratament, țesutul sănătos este înlocuit treptat cu țesut cicatricial, nefuncțional, declansând ciroza. Cafeaua poate proteja împotriva cirozei, oamenii care beau 4 sau mai multe cești de cafea pe zi au un risc cu până la 80% mai mic (36, 37, 38).

9. Luptă împotriva depresiei și te face mai fericit

Intr-un studiu publicat în 2011 la Harvard, femeile care beau 4 sau mai multe cești de cafea pe zi au avut un risc mai mic cu 20% în a deveni deprimate (39). Un alt studiu, în care au fost incluse 208.424 de persoane, relevă că cei care beau 4 sau mai multe cești de cafea pe zi au avut cu 53% șanse mai mici să comită un suicid (40).

10. Ajută la protejarea împotriva anumitor tipuri de cancer

Cafeaua pare să ofere o protecție împotriva a două tipuri de cancer – de ficat și colorectal. Cancerul de ficat este a treia cauză de deces de cancer din lume, în timp ce cancerul colorectal este pe locul 4 (41). Studiile arată ca la cei care beau 4 cești de cafea pe zi, riscul de cancer de ficat scade cu până la 40%  (42, 43), iar riscul de a dezvolta cancer colorectal scade cu 15% (44).

11. Nu provoacă boli de inimă. Reduce riscul de accident vascular cerebral

Adesea s-a susținut că tensiunea arterială crește după consumul de cafea. Acest lucru este adevărat, dar efectul este mic (3-4 mm / Hg) și, de obicei, dispare daca bei cafea în mod regulat (45, 46). Cu toate acestea, efectul poate persista la unele persoane, de aceea este bine de știut acest lucru, mai ales dacă aveți hipertensiune arterială (47, 48).

Acestea fiind spuse, studiile NU susțin mitul riscul crescut de instalare a bolilor de inimă după consumul de cafea (49, 50). De fapt, există unele dovezi că femeile care beau cafea au un risc redus de a se îmbolnăvi de boli de inimă (51). Unele studii arată că băutorii de cafea au un risc mai mic cu 20% de accident vascular cerebral (52, 53).

12. Te poate ajuta să trăiești mai mult

Având în vedere că băutorii de cafea sunt mai putin susceptibili de a dezvolta anumite boli, este relativ logic că ar putea să trăiască mai mult.  În două studii foarte mari, consumul de cafea a fost asociat cu un risc cu 20% mai mic de deces la bărbați și un risc mai mic cu 26% de deces la femei, într-o perioadă de 18-24 ani (54). Acest efect pare a fi deosebit de puternic în cazul diabeticilor de tip II, aceștia având un risc cu 30% mai mic de deces în cazul unui studiu derulat pe o perioadă de 20 de ani (55).

13. Cafeaua, cea mai mare sursă de antioxidanți în dieta occidentală standard

Pentru persoanele care au o dieta occidentală standard, cafeaua poate fi de fapt cea mai sănătoasă parte a dietei zilnice. Și asta, pentru că o ceașcă de cafea conține o cantitate masivă de antioxidanti. De fapt, studiile arată că cei mai multi occidentali își procură antioxidanții mai degrabă din cafea, decât din fructe și legume la un loc (56, 57, 58).

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Ianuarie 2016
Surse: MedicalNewsToday; Harvard School of Public Health; Mercola.com; CBC News; Medical Daily; AuthorityNutrition

1.    Investigation of the Effects of Coffee on Alertness and Performance during the Day and Night – Smith A.P. · Brockman P. · Flynn R. · Maben A. · Thomas M.
2.    A naturalistic investigation of the effects of day-long consumption of tea, coffee and water on alertness, sleep onset and sleep quality – I. Hindmarch, U. Rigney, N. Stanley, P. Quinlan, J. Rycroft, J. Lane
3.    Understanding caffeine: A biobehavioral analysis. Behavioral medicine & health psychology, Vol. 2. James, Jack E. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc
4.    Blood-brain barrier transport of caffeine: Dose-related restriction of adenine transport – A.L. McCall1, W.R. Millington2, R.J. Wurtman
5.    Adenosine, Adenosine Receptors and the Actions of Caffeine – Bertil B. Fredholm
6.    Caffeine and the central nervous system: mechanisms of action, biochemical, metabolic and psychostimulant effects – Nehlig A1, Daval JL, Debry G.
7.    The impact of caffeine on mood, cognitive function, performance and hydration: a review of benefits and risks – C. H. S. Ruxton
8.    Effects of caffeine on mood and performance: a study of realistic consumption – Carolyn F. Brice, Andrew P. Smith
9.    The effects of low doses of caffeine on human performance and mood – H. R. Lieberman, R. J. Wurtman, G. G. Emde, C. Roberts, I. L. G. Coviella
10.    Normal caffeine consumption: influence on thermogenesis and daily energy expenditure in lean and postobese human volunteers – AG Duioo, CA Geissler, THorton, A Collins, and DSMiller
11.    Comparison of changes in energy expenditure and body temperatures after caffeine consumption – Koot P1, Deurenberg P.
12.    Metabolic effects of caffeine in humans: lipid oxidation or futile cycling? – Kevin J Acheson, Gérard Gremaud, Isabelle Meirim, Franck Montigon, Yves Krebs, Laurent B Fay, Louis-Jean Gay, Philippe Schneiter, Charles Schindler, and Luc Tappy
13.    Anti-obesity action of oolong tea (PMID:10094584)
14.    Effect of caffeine on the metabolic responses of lipolysis and activated sweat gland density in human during physical activity – Tae-Wook Kim, Young-Oh Shin, Jeong-Beom Lee , Young-Ki Min, Hun-Mo Yang
15.    Effects of caffeine on the metabolic and catecholamine responses to exercise in 5 and 28 degrees C. – Anderson DE1, Hickey MS.
16.    Caffeine Can Decrease Insulin Sensitivity in Humans – Gerben B. Keijzers, MD1, Bastiaan E. De Galan, MD1, Cees J. Tack, MD1 and Paul Smits, MD12
17.    Effects of caffeine on plasma free fatty acids, urinary catecholamines, and drug binding – Patwardhan RV, Desmond PV, Johnson RF, Dunn GD, Robertson DH, Hoyumpa AM Jr, Schenker S.
18.    Response of free fatty acids to coffee and caffeine – Samuel Bellet1, Alfred Kershbaum2, E.Michael Finck3
19.    Effects of caffeine ingestion on rating of perceived exertion during and after exercise: a meta-analysis – M. Doherty and P.M. Smith
20.    Effects of caffeine ingestion on exercise testing: a meta-analysis – Doherty M1, Smith PM.
21.    Nutrient data for this listing was provided by USDA SR-21
22.    Coffee and tea consumption and risk of type 2 diabetes – S. van Dieren, C. S. P. M. Uiterwaal, Y. T. van der Schouw, D. L. van der A, J. M. A. Boer, A. Spijkerman, D. E. Grobbee, J. W. J. Beulens
23.    Coffee, tea, and incident type 2 diabetes: the Singapore Chinese Health Study1,2,3 – Andrew O Odegaard, Mark A Pereira, Woon-Puay Koh, Kazuko Arakawa, Hin-Peng Lee, and Mimi C Yu
24.    Coffee Consumption and Risk of Type 2 Diabetes A Systematic Review – Rob M. van Dam, PhD; Frank B. Hu, MD, PhD
25.    Coffee consumption and risk of type 2 diabetes mellitus – Rob M van Dam, MSca, Edith JM Feskens, PhDa
26.    Coffee consumption and the incidence of type 2 diabetes in men and women with normal glucose tolerance: The Strong Heart Study – Y. Zhanga, , , E.T. Leea, b, L.D. Cowanb, R.R. Fabsitzc, B.V. Howardd
27.    Coffee, Decaffeinated Coffee, and Tea Consumption in Relation to Incident Type 2 Diabetes Mellitus A Systematic Review With Meta – Rachel Huxley, DPhil; Crystal Man Ying Lee, PhD; Federica Barzi, PhD; Leif Timmermeister; Sebastien Czernichow, MD, PhD; Vlado Perkovic, MD, PhD; Diederick E. Grobbee, MD, PhD; David Batty, PhD; Mark Woodward, PhD
28.    Does caffeine intake protect from Alzheimer’s disease? – L. Maia andA. De Mendonça
29.    Caffeine intake and dementia: systematic review and meta-analysis – Santos C1, Costa J, Santos J, Vaz-Carneiro A, Lunet N.
30.    A meta-analysis of coffee drinking, cigarette smoking, and the risk of Parkinson’s disease – Miguel A. Hernán MD, DrPH1,*, Bahi Takkouche MD, PhD2, Francisco Caamaño-Isorna PharmD2 andJuan J. Gestal-Otero MD, PhD2
31.    Coffee and tea consumption and the risk of Parkinson’s disease – Gang Hu MD, PhD1,2,†,*, Siamak Bidel MD1,2,†, Pekka Jousilahti MD, PhD1,3, Riitta Antikainen MD, PhD4 andJaakko Tuomilehto MD, PhD1,2,5
32.    Association of Coffee and Caffeine Intake With the Risk of Parkinson Disease – G. Webster Ross, MD; Robert D. Abbott, PhD; Helen Petrovitch, MD; David M. Morens, MD; Andrew Grandinetti, PhD; Ko-Hui Tung, MS; Caroline M. Tanner, MD, PhD; Kamal H. Masaki, MD; Patricia L. Blanchette, MD, MPH; J. David Curb, MD, MPH; Jordan S. Popper, MD; Lon R. White, MD, MPH
33.    Prospective study of caffeine consumption and risk of Parkinson’s disease in men and women – Alberto Ascherio MD, DrPH1,2,*, Shumin M. Zhang MD, ScD1,3, Miguel A. Hernán MD, DrPH2, Ichiro Kawachi MD, PhD3,4, Graham A. Colditz MD, DrPH2,3, Frank E. Speizer MD3,5 andWalter C. Willett MD, DrPH1,2,3
34.    Coffee Consumption, Gender, and Parkinson’s Disease Mortality in the Cancer Prevention Study II Cohort: The Modifying Effects of Estrogen – Alberto Ascherio1,2,3, Marc G. Weisskopf1, Eilis J. O’Reilly1, Marjorie L. McCullough4, Eugenia E. Calle4, Carmen Rodriguez4 and Michael J. Thun4
36.    Coffee, cirrhosis, and transaminase enzymes – Klatsky AL1, Morton C, Udaltsova N, Friedman GD.
37.    Does coffee protect against liver cirrhosis? – Gallus S1, Tavani A, Negri E, La Vecchia C.
38.    Coffee, caffeine, and the risk of liver cirrhosis – Corrao G1, Zambon A, Bagnardi V, D’Amicis A, Klatsky A; Collaborative SIDECIR Group.
39.    Coffee, Caffeine, and Risk of Depression Among Women – Michel Lucas, PhD, RD; Fariba Mirzaei, MD, MPH, ScD; An Pan, PhD; Olivia I. Okereke, MD, SM; Walter C. Willett, MD, DrPH; Éilis J. O’Reilly, ScD; Karestan Koenen, PhD; Alberto Ascherio, MD, DrPH
40.    A Prospective Study of Coffee Drinking and Suicide in Women – Ichiro Kawachi, MD; Walter C. Willett, MD; Graham A. Colditz, MD; Meir J. Stampfer, MD; Frank E. Speizer, MD
41.    World Health Organization (WHO)
42.    Coffee Consumption and Risk of Liver Cancer: A Meta-Analysis – Susanna C. Larsson, , Alicja Wolk
43.    Coffee consumption and the risk of primary liver cancer: Pooled analysis of two prospective studies in Japan – Taichi Shimazu1,†,*, Yoshitaka Tsubono2, Shinichi Kuriyama1, Kaori Ohmori1, Yayoi Koizumi1, Yoshikazu Nishino1, Daisuke Shibuya3 andIchiro Tsuji1
44.    Caffeinated and decaffeinated coffee and tea intakes and risk of colorectal cancer in a large prospective study1,2,3,4 – Rashmi Sinha, Amanda J Cross, Carrie R Daniel, Barry I Graubard, Jennifer W Wu, Albert R Hollenbeck, Marc J Gunter, Yikyung Park, and Neal D Freedman
45.    Genetic determinants of blood pressure responses to caffeine drinking – Renda G1, Zimarino M, Antonucci I, Tatasciore A, Ruggieri B, Bucciarelli T, Prontera T, Stuppia L, De Caterina R.
46.    Effects of Caffeine on Blood Pressure – Martin G. Myers, MD, FRCPC
47.    Blood Pressure Response to Caffeine Shows Incomplete Tolerance After Short-Term Regular Consumption – William R. Lovallo, Michael F. Wilson, Andrea S. Vincent, Bong Hee Sung, Barbara S. McKey, Thomas L. Whitsett
48.    Coffee, caffeine and blood pressure: a critical review – Nurminen ML, Niittynen L, Korpela R, Vapaatalo H
49.    Coffee Consumption and Coronary Heart Disease in Men and Women
50.    A Prospective Cohort Study – Esther Lopez-Garcia, DrPH; Rob M. van Dam, PhD; Walter C. Willett, MD, DrPH; Eric B. Rimm, ScD; JoAnn E. Manson, MD, DrPH; Meir J. Stampfer, MD, DrPH; Kathryn M. Rexrode, MD, MPH; Frank B. Hu, MD, PhD
51.    Coffee consumption and risk of coronary heart diseases: A meta-analysis of 21 prospective cohort studies – Jiang-nan Wua, e, Suzanne C Hob, Chun Zhouc, Wen-hua Lingd, Wei-qing Chena, Cui-ling Wanga, Yu-ming
52.    The Impact of Green Tea and Coffee Consumption on the Reduced Risk of Stroke Incidence in Japanese Population – The Japan Public Health Center-Based Study Cohort – Yoshihiro Kokubo, MD, PhD, FAHA, Hiroyasu Iso, MD, PhD, Isao Saito, MD, PhD, Kazumasa Yamagishi, MD, PhD, Hiroshi Yatsuya, MD, PhD, Junko Ishihara, PhD, Manami Inoue, MD, PhD and Shoichiro Tsugane, MD, PhD
53.    Coffee Consumption and Risk of Stroke: A Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Studies – Susanna C. Larsson* and Nicola Orsini
54.    The Relationship of Coffee Consumption with Mortality – Esther Lopez-Garcia, PhD; Rob M. van Dam, PhD; Tricia Y. Li, MD; Fernando Rodriguez-Artalejo, MD, PhD; and Frank B. Hu, MD, PhD
55.    Coffee consumption and risk of total and cardiovascular mortality among patients with type 2 diabetes – S. Bidel , G. Hu, Q. Qiao, P. Jousilahti, R. Antikainen, J. Tuomilehto
56.    Intakes of Antioxidants in Coffee, Wine, and Vegetables Are Correlated with Plasma Carotenoids in Humans1 – Arne Svilaas2, Amrit Kaur Sakhi*,2, Lene Frost Andersen*,2, Tone Svilaas, Ellen C. Ström, David R. Jacobs Jr.*,†, Leiv Ose, and Rune Blomhoff*,3
57.    Contribution of beverages to the intake of lipophilic and hydrophilic antioxidants in the Spanish diet – Pulido R1, Hernández-García M, Saura-Calixto F.
58.    Coffee and cardiovascular disease: In vitro, cellular, animal, and human studies – Jennifer Stella Bonita, Michael Mandarano, Donna Shut

1 COMENTARIU

Lasa un comentariu aici