Bea apă doar când îți este sete!

Bea apă doar când îți este sete!

"Bea apă doar când îți este sete, mai degrabă decât după un program elaborat" Dr. Michael Farrell, Universitatea Monash – Australia.

616
1
DISTRIBUIE

Noul studiu realizat la Universitatea Monash din Australia, sugerează că ar trebui să ascultăm corpul nostru și să bem apă și lichide doar atunci cand ne este sete.

Suntem avertizați de mult timp de nutriționiști și dieteticieni să bem cel puțin 2 litri de apă pe zi pentru a ne menține o stare bună de sănătate, dar mulți oameni găsesc acest lucru greu de realizat. Explicația vine după ce studiul (1) recent a identificat că mecanismul propriu de înghițire ne oprește de la consumul de apă sau lichide atunci când nu ne este sete.

În același timp, consumul excesiv de apă și lichide ne poate pune viața în pericol. Până anul trecut, cel puțin 14 decese de maratoniști, fotbaliști și alți sportivi au fost atribuite unei afecțiuni numite hiponatremie, ca urmare a consumului excesiv de apă și lichide (2). Excesul de apă și lichide copleșește capacitatea rinichilor de a elimina apa, sodiu (Na+) din sânge se diluează, ceea ce duce la umflarea celulelor, cu efect letal.

Hiponatremia

Hiponatremia este o tulburare caracterizată printr-un exces de apă în organism, în raportul cu sodiu total (Na+), care poate provoca edemul cerebral, coma și chiar moartea. Hiponatremia este considerată o urgență medicală majoră.

Un individ cu hiponatremie ușoară poate avea una sau mai multe din următoarele simptome: senzație de leșin, amețeli, greață, umflături și creștere în greutate în timpul efortului fizic. Dacă starea se agravează, pot apare vărsături, dureri de cap, confuzii sau delir, comă.

Riscul crescut de hiponatremie apare în timpul activităților sportive sau exercițiilor fizice care necesită o rezistență crescută, cum ar fi maraton, fotbal, înot, exerciții militare și chiar de yoga.

Reguli de hidratare

Un grup de 17 experți internaționali au lucrat împreună pentru a proiecta un nou set de ghiduri care să ofere detalii cu privire la hidratarea în siguranță și evitarea consumului excesiv de apă și lichide. Noile ghiduri și consensul privind hiponatremia au fost lansate oficial la Conferința Internațională de la Carlsbad, California și au fost publicate în Clinic Journal of Sports Medicine (3).

Pur și simplu, bea apă doar când îți este sete!

In conformitate cu noile ghiduri publicate, “folosind mecanismul propriu de sete înnăscută este o strategie care ar trebui să limiteze consumul excesiv de apă și lichide, prevenind astfel hiponatremia. Acest mecanism oferă în același timp suficiente lichide pentru a preveni și deshidratarea excesivă”.

Sportivii și persoanele care desfășoară activități fizice excesive sunt sfătuiți să consume 1-2 cești suplimentare de apă pentru a reface pierderea de lichide. Nivelul de sodiu al organismului scade din cauza transpirației excesive, prin urmare, în loc să bea prea multă apă, mai bine se bea o băutură pentru sportivi ce conține sodiu. Acest lucru reduce în cele din urmă riscul unei persoane de a suferi de hiponatremie.

Niveluri moderate de deshidratare sunt tolerate și prezintă puține riscuri pentru sportivii altfel sănătoși. Un atlet poate pierde în condiții de siguranță până la 3 procente din greutatea corpului său în timpul unei competiții din cauza deshidratării, fără pierderi de performanță.

Evită înghițirea forțată

“Bea doar când îți este sete, mai degrabă decât după un program elaborat” Dr. Michael Farrell, Universitatea Monash – Australia.

Dr. Farrell și echipa sa au folosit tehnica rezonanței magnetice pentru a măsura activitatea în diferite părți ale creierului, chiar înainte de înghițire. Scanările au arătat că zonele prefrontale drepte au fost mult mai active atunci când oamenii încercau să înghită forțat. Aceasta înseamnă că au avut de depășit un fel de rezistență. În comparație cu consumul de apă după imediat după efort, participanții la studiu au considerat că este de trei ori mai dificil de a bea apă mai târziu, atunci când nu le-a mai fost sete.

“Acest lucru a fost compatibil cu noțiunea noastră că reflexul de înghițire este frânat când o cantitate suficientă de apă a fost băută” a declarat dr. Farrell

Cu toate acestea, echipa a subliniat faptul că aportul de apă rămâne esențial pentru sănătatea umană și există anumite grupuri – cum ar fi persoanele în vârstă – care nu consumă apă în cantități suficiente.

Articol de dr. Tiberiu Mihaiu, Octombrie 2016

Surse:

  1. Overdrinking, swallowing inhibition, and regional brain responses prior to swallowing. Pascal Sakera, Michael J. Farrellb,c,d,1, Gary F. Eganb,e,f, Michael J. McKinleya,g, and Derek A. Dentona
  2. Athletes should drink only when thirsty, according to new guidelines 
  3. Statement of the Third International Exercise-Associated Hyponatremia Consensus Development Conference, Carlsbad, California, Clinical Journal of Sport Medicine.25 (4), 303-320.

 

1 COMENTARIU

Lasa un comentariu aici